علت لرزش دست، درمان رعشه دستان
علت لرزش دست، درمان رعشه دستان

تا حالا برایتان پیش آمده که صبح از خواب بیدار شوید و احساس کنید دستتان می لرزد؟ یا مثلا قصد دارید لیوانی چای برای خود بریزید و ببینید که دست هایتان می لرزید؟ لرزش دست یک اتفاق بسیار رایج است و ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. ممکن است بعضی افراد نسبت به این لرزش دست بی اعتنا باشند و در بعضی مواقع ممکن است زندگی را دچار مختل کند. برای مثال مانع نوشتن، تایپ کردن و حمل کردن وسایل شوند. اگر شما هم دچار این مشکل هستید توصیه ما این است که این مقاله را تا انتها دنبال کنید زیرا قصد داریم در این مقاله در مورد علت لرزش دست و درمان قطعی لرزش دست صحبت کنیم.

علت لرزش دست، درمان رعشه دستان

آشنایی با اختلال لرزش دست

لرزش دست معمولا انقباضات غیرارادی و ریتمیک ماهیچه است که باعث می شود دست یا قسمتی از بدن بلرزد. نوعی لرزش خفیف به نام لرزش فیزیولوژیک وجود دارد که موضوع نرمالی است و در بیشتر افراد دیده می شود و آن هنگامی است که افراد می خواهند حرکت کنند یا یک وضعیت خاصی را حفظ کنند. لرزش های فیزیولوژیک به قدری خفیف هستند که افراد به راحتی متوجه آن نمی شوند و زمانی ممکن است بیشتر حس شود که فرد دست های خود را مستقیم جلوی بدنش نگه می دارد. از طرفی لرزش های فیزیولوژیک ممکن است بر اثر استرس یا اضطراب بیشتر دیده شود.

اختلال لرزش دست در بیشتر مواقع بر روی دست ها اثر می گذارد. با این حال ممکن است قسمت های مختلف بدن را مثل سر، بازوها، پاها، حنجره را تحت تاثیر قرار دهد.

علت لرزش دست ممکن است حالت های مختلفی داشته باشد که در حالت کلی به دو گروه تقسیم می شود:

اختلال لرزش در حالت استراحت

لرزش در حالت فعالیت معمولا زمانی اتفاق می افتد که بدن شما کاملا راحت و آزاد است، مثلا زمانی که دست هایتان آزادانه بر روی پاهایتان قرار گرفته است.

لرزش در حالت فعالیت

لرزش در حالت فعالیت زمانی اتفاق می افته که ماهیچه ها به دلیل حرکات ارادی منقبض می شوند. بنابراین اکثر لرزش ها در این گروه قرار می گیرند. نوع دیگری لرزش وجود دارد که به دلیل مشکلات مرتبط با سلامتی اتفاق می افتند. چنین لرزش هایی به صورت مداوم وجود دارند و بسیار واضح به نظر می رسند.

علت لرزش دست

عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند باعث لرزش دست شوند که در ادامه در مورد تک تک آن ها صحبت می شود:

خواب ناکافی (کمبود خواب)

علت لرزش دست می تواند به نوع خواب بستگی داشته باشد. زمانی که به اندازه کافی نمی خوابید و اختلال خواب دارید ممکن است رفلکس های عصبی در بدن شما پدیدار شود که در نتیجه باعث بروز لرزش در اندام می گردد.

خوردن کافئین بیش از حد

خوردن بیش از حد مواد کافئین دار می تواند علت لرزش دست باشد. زیرا مواد کافئین دار بدن را تحریک می کند و منجر می شود که عضلات بیش از حد تکان بخورند.

افت قند خون

افت قند خون می تواند یکی از دلایل لرزش بدن از جمله دست باشد. زیرا با افت قند خون ماهیچه ها و عضلات سوخت لازم را به دست نمی آورند.

استرس و اضطراب

حتما می دانید که یکی از دلایل و مشکلات سلامتی جسمی به روح و روان برمی گردد، اضطراب و استرس دشمن سلامتی بدن است. زمانی که شما مضطرب یا حتی عصبانی می شوید، رشته عصبی بدن کشیده می شوند و لرزش در بدن را ایجاد می کنند.

مصرف بعضی از داروها

بعضی افراد به خوردن بعضی داروها حساس هستند بنابراین از علت لرزش دست می توان به مصرف بعضی از داروها از جمله داروهای آسم، داروهای ضد افسردگی، لیتیوم و حتی آنتی هیستامین اشاره کرد.

علت لرزش دست، درمان رعشه دستان

لرزش یا رعشه اساسی

رعشه اساسی اکثرا قابل تشخیص است، و زمانی پیش می آید که قصد دارید چیزی را با دست خود بردارید. این مشکل کمتر در حالت استراحت دیده می شود. این نوع لرزش معمولا در سرتاسر بدن پخش می شوند و معمولا از دست ها شروع می شوند اما روی تمامی نقاط بدن از جمله صدا می توانند تاثیر بگذارند.

تفاوت لرزش دست با بیماری پارکینسون

بعضی افراد اختلال لرزش دست را با بیماری پارکینسون برابر می دانند ولی باید گفت که این دو اختلال تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به تفاوت آن ها اشاره می شود:

زمان لرزش

اختلال لرزش دست معمولا زمانی که دست ها در حال فعالیت هستند پدیدار می شود، در صورتی که لرزش دست در بیماری پارکینسون حتی در زمانی که بدن در حالت استراحت است دیده می شود.

شرایط مشابه

اختلال لرزش دست باعث بروز مشکلات و بیماری های دیگر نمی شود، اما بیماری پارکینسون با حالت خمیدگی، حرکت آهسته و کشیده شدن پاها هنگام راه رفتن همراه است. اما لازم به ذکر است که مشکلات مرتبط با رعشه یا لرزش نیز بعضی اوقات با مشکلات عصبی در زمان راه رفتن مواجه هستند.

درگیری بعضی از قسمت های بدن

رعشه یا لرزش اساسی معمولا دست ها، سر و حنجره را درگیر می کنند. بیماری پارکینسون اندام های بدن نظیر دست ها و پاها، چانه و سایر قسمت های بدن را دچار مشکل می کند.

چه کسانی بیشتر در معرض اختلال لرزش دست هستند؟

اختلال لرزش دست اکثرا در میان افراد میانسال و بزرگسال پیش می آید اما ناگفته نماند که این اختلال می تواند در هر سنی دیده شود. به طور کلی لرزش دست می تواند به طور مساوی در زنان و مردان پدیدار شود. معمولا این اختلال به دلیل مشکلی در بخشی از مغز که باعث حرکات اندام بدن هستند پیش می آید. نوعی از اختلالات لرزش دست وجود دارند که عوامل ژنتیک و ارثی در آن دخالت ندارند ولی با این حال ارث نیز بی تاثیر نیست. علت لرزش دست هم می تواند بدون هیچ علتی باشد و از طرفی می تواند به دلیل وجود بیماری هایی مانند پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) یا سکته پدیدار شود.

  • افرادی که مبتلا به اختلال پرکاری تیروئید هستند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • بیماری هایی مثل نارسایی کبد یا کلیه باعث آسیب در نواحی خاصی از مغز که باعث لرزش یا حرکات تند و سریع هستند، می شود.
  • بیماران مبتلا به دیابت به دلیل قند خون بالا و افرادی که افت قند خون دارند بیشتر در معرض اختلال رعشه اساسی هستند.

علت لرزش دست، درمان رعشه دستان

 چگونگی درمان قطعی لرزش دست

لرزش دست ممکن است برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد بنابراین در ادامه به روش هایی برای درمان قطعی لرزش دست اشاره کرده ایم که برای بسیاری از افراد نتیجه مثبتی در پی داشته است.

تغییرات در سبک زندگی

تغییرات در سبک زندگی که در ادامه گفته شده است می تواند به کاهش یا درمان قطعی لرزش دست در افراد مبتلا به لرزش فیزیولوژیک کمک می کند:

  • دوری از انجام ورزش های سنگین
  • دوری از مصرف بیش از حد الکل
  • دوری از مصرف محرک هایی چون کافئین و آمفتامین

درمان بیماری های زمینه ای

علت لرزش دست می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند پرکاری تیروئید باشد بنابراین هر چه زودتر به فکر درمان آن باشید. بنابراین با بهبود در روند بیماری های زمینه ای می توانید لرزش دست خود را درمان کنید.

تکنیک های روان شناختی

افرادی که به دلیل حمله های عصبی و پانیک از اختلال لرزش دست رنج می برند، می توانند با روش ها و تکنیک های تمدد اعصاب مانند تمرکز حواس و تمرین های تنفسی حال خود را بهتر کنند.

تعویض دارو

علت لرزش دست می تواند به دلیل اثرات بعضی از داروها پیش آید. افرادی که دارو مصرف می کنند و دچار لرزش دست هستند بهتر است با دکتر خود مشورت کنند تا داروی آن ها را تعویض کند یا دُز دارو را تغییر دهد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی که در ادامه گفته شده است را به بیمار آموزش دهد تا اختلال لرزش دست وی را کاهش دهد.

  • کنترل عملکرد و قدرت عضلات
  • هماهنگی
  • تعادل

سخن پایانی

رعشه اساسی یکی از علت های اساسی لرزش دست می باشد. این اختلال عصبی باعث تکان های مکرر و کنترل نشده به خصوص در حین حرکت می شود. درمان قطعی لرزش دست می تواند برای بعضی از بیمارها شدنی باشد با این حال تکنیک ها و روش هایی که در بالا گفته شد می تواند به تسکین این بیماری کمک کند.

اشتراک گذاری