نشانه های بیماری فتق
درباره بیماری فتق بیشتر بدانید

آشنایی با نشانه های بیماری فتق در درمان آن بسیار موثر می باشد. آیا نمی‌دانید که درد در ناحیه شکم و کشاله ران مربوط به فتق می باشد یا خیر؟ در حقیقت فتق در مردان و زنان یک بیماری شایع است. نشانه های بیماری فتق دارای تنوع زیادی است که قصد داریم شما را با برخی از مهمترین آنها آشنا کنیم. درد در ناحیه کشاله ران اغلب در مردان شایع می باشد. به عبارت دیگر فتق کشاله ران در زنان بسیار کمتر دیده شده است. برخی از افراد عقیده دارند که فتق به خودی خود از بین می رود اما این تصور کاملا اشتباه است. بنابراین شناخت درباره نشانه های بیماری فتق می تواند به شما در درمان به موقع این بیماری کمک کند. خوشبختانه اغلب بیماری فتق با جراحی ترمیم می شود. در ادامه با فروشگاه تجهیزات پزشکی یاراکا همراه باشید.

بیماری فتق چیست؟

برای اینکه بهتر علائم فتق را شناسایی کنیم، ابتدا باید با خود بیماری فتق آشنا شویم. محتویات شکم شما در لایه هایی از ماهیچه و بافت قوی پوشیده شده است که در هنگام حرکت از اندام های داخلی‌تان محافظت می کند. فتق شکافی در این دیواره های عضلانی می باشد. به عبارت ساده تر فتق از بیرون آمدن اندام های داخلی شما جلوگیری می کند. فتق انواع مختلفی دارد که از معروف ترین آنها می توان به فتق در ناحیه شکم و کشاله ران اشاره کرد. درمان بیماری فتق در زمان مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر این درمان به موقع صورت نگیرد مشکلات زیادی را برای افراد به وجود خواهد آورد.

علائم و علل بیماری فتق در ناحیه شکم چیست؟

همانطور که گفته شد، بیماری فتق در ناحیه شکم یک بیماری رایج در مردان و زنان می باشد. اگر افراد بیماری فتق در ناحیه شکم داشته باشند، ممکن است یک برآمدگی در امتداد سطح بیرونی شکم خود احساس کنند. از نشانه های بیماری فتق شکمی می توان به درد های موضوعی و خفیف در ناحیه شکم اشاره کرد. اغلب افرادی که دارای فتق شکمی هستند، فشاری را در ناحیه فتق احساس می کنند. این ناراحتی با هر فعالیتی از افراد به شکم آنها وارد می شود. به طور مثال بلند کردن اجسام سنگین، دویدن، بالا و پایین رفتن از پله درد فتق شکمی را تشدید می کند. تشخیص بیماری فتق کار آسانی نمی باشد و نیاز به تجربه و مهارت دارد. برخی از بیماران ممکن است که برآمدگی در ناحیه شکم داشته باشند اما هیچ دردی را احساس نکنند. در صورت مشاهده نشانه های بیماری فتق فورا با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر فتق شکمی می باشند؟

علائم فتق ممکن است در افراد مختلف به وجود بیاید اما احتمال به وجود آمدن این بیماری در بین کسانی که به تازگی جراحی شکم انجام داده اند، بیشتر می باشد. اگر در دیواره شکم زخم یا بخیه وجود داشته باشد، بافت دیواره شکم به اندازه کافی قوی نمی باشد. این موضوع باعث افزایش بیماری فتق در ناحیه شکم خواهد شد. به این نوع فتق، فتق برشی نیز گفته می شود. به عبارت دیگر فتق برشی در ناحیه زخم به وجود می آید. فتق برشی در 30 درصد از بیمارانی که عمل جراحی شکم انجام داده اند، رخ می دهد.

فتق نافی یکی دیگر از فتق های رایج در خانم ها می باشد. این فتق در ناحیه ناف خانم ها به وجود می آید. بارداری یک عامل خطرناک برای خانم هایی که به طور مستعد دچار بیماری فتق نافی هستند، محسوب می شود. در حقیقت ناف نازک ترین قسمت دیواره شکم می باشد. فتق نافی هم در خانم ها و هم در آقایان به وجود می‌آید.

تشخیص بیماری فتق کشاله ران چگونه است؟

شاید شما مانند یک فوق تخصص توانایی تشخیص بیماری فتق کشاله ران را نداشته باشید اما تشخیص بیماری فتق از روی برخی نشانه ها امکان پذیر می باشد. اگر نشانه های فتق را بررسی کردید و به احتمال وجود این بیماری شک داشتید، فورا به یک متخصص مراجعه کنید. بیماری فتق کشاله ران (اینگوینال) هم در خانم ها و در آقایان رایج می باشد. برخی از افراد تصور می کردند این بیماری تنها در آقایان رایج است اما این بیماری به دلیل آناتومیکی برای خانم ها نیز به وجود می آید. نشانه های بیماری فتق کشاله ران در خانم ها بسیار کمتر از آقایان می باشد. خانم ها ممکن است کمتر برآمدگی در سطح شکم داشته باشند و اگر پزشک مربوطه با معاینات معمولی قادر به تشخیص بیماری فتق نشود. آنگاه با انجام MRI وجود یا عدم وجود بیماری فتق تشخیص داده می شود. در صورتی که درد های مستمر در کشاله ران احساس می کنید فورا با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

آشنایی با علائم فتق در آقایان

همانطور که اشاره شد، در گذشته افراد تصور می کردند که فتق بیشتر در آقایان اتفاق می افتد اما علائم بیماری فتق در آقایان با خانم ها کاملا متفاوت می باشد. نشانه های بیماری فتق در آقایان بسیار بیشتر از خانم ها می باشد. برخی از مهمترین علائم بیماری فتق در آقایان به صورت زیر می باشد:

  • برآمدگی در سطح شکم که به راحتی با دست کشیدن متوجه فتق خواهید شد.
  • درد در ناحیه مربوطه مانند: شکم، کشاله ران و …
  • احساس فشار موضوع در ناحیه مورد نظر
  • احساس کشش و فشار در ناحیه بیضه ها
  • دردی ناشی از فعالیت های مختلف مانند بلند کردن اجسام سنگین، هل دادن وسایل و زور زدن
  • سایر علائم

آشنایی با علائم فتق در خانم ها

علائم بیماری فتق در خانم ها نسبت به آقایان کمتر می باشد. از مهمترین نشانه های بیماری فتق در خانم ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد یا فشار های شدید در ناحیه شکم
  • احساس سوزش در ناحیه مورد نظر
  • برآمدگی در ناحیه فتق (البته در فتق کشاله ران ممکن است نشانه برآمدگی وجود نداشته باشد.)
  • احساس درد ناشی از فعالیت های زیاد
  • سایر علائم

شاید این سوال برای شما هم به وجود بیاید که چگونه می توان فتق را درمان کرد؟ در حقیقت درمان بیماری فتق وابسته به نوع این بیماری می باشد. البته نوع درمان به جنسیت افراد نیز بستگی دارد. در ادامه شما را با نشانه های بیماری فتق و درمان آنها آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با درمان فتق اینگوینال یا کشاله ران

شانس مبتلا شدن خانم ها به فتق کشاله ران (Inguinal) نسبت به آقایان بیشتر می باشد. بسیاری از پزشکان پس از تشخیص فتق، جراحی را برای ترمیم این بیماری توصیه می کنند. اگر نشانه های بیماری فتق در آقایان کم باشد و پزشک نتواند به موقع تشخیص دهد، می توان جراحی را به عقب انداخت اما تاخیر در جراحی این بیماری برای خانم ها بسیار کار خطرناکی می باشد. فتق کشاله ران را معمولا با دو روش لاپاراسکوپی و رباتیک کم تهاجمی جراحی می کنند. در روش لاپاراسکوپی سوراخ هایی به اندازه یک کلید ایجاد می شود و با استفاده از دوربین به درمان بیماری پرداخته می شود. در روش رباتیک کم تهاجمی پزشکان از ابزار های کنترل کننده برای جراحی استفاده می کنند و روش کاملا شبیه به لاپاراسکوپی می باشد. اغلب دوره نقاهت دو هفته می باشد. در موارد قابل پیشگیری آن، میتوان از فتق بند با دستور پزشک استفاده کرد.

اهمیت نشانه های بیماری فتق

شناسایی نشانه های بیماری فتق در درمان و تشخیص به موقع اهمیت بسیار زیادی دارد. زمانی که فتق شروع می شود، بافت داخلی از شکاف عضلانی عبور می کند. احتمال اینکه روده شما از فتق بیرون بیاید بسیار کم است اما در شرایط اضطراری باید درمان سریع انجام شود. از علائم اضطراری فتق می توانبه موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت تهوع یا استفراغ شدید
  • مشکل در دفع مدفوع
  • نفخ های طولانی مدت
  • تپش قلب
  • تب های طولانی
  • برآمدگی های دردناک در هنگام دراز کشیدن یا نشستن

در صورت مشاهده اینگونه علائم فورا با پزشک خود مشورت کنید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان حرفه‌ای ما در فروشگاه تجهیزات پزشکی یاراکا ارتباط برقرار کنید.

اشتراک گذاری