تبخال چیست
تبخال چیست؟ دلایل، علائم و راه های درمان تبخال

تبخال چیست؟ در این مقاله از مجله سایت فروشگاه تجهیزات پزشکی یاراکا قصد داریم تا شما را با علت تبخال و همچنین راه های درمان تبخال آشنا کنیم. ویروس تبخال سیمپلکس (HSV)، یک عفونت شایع است که می تواند باعث تاول دردناک یا زخم شود. این ویروس در سطح پوست ایجاد می شود. ویروس تبخال قابل درمان است. این ویروس به دو نوع تبخال سیمپلکس تقسیم می شود. نوع 1 تبخال سیمپلکس بیشتر در دهان و دندان به وجود می آید. در نوع 1 تبخال عفونت معمولا در داخل یا اطراف دهان وجود دارد. نوع 1 تبخال بسیار رایج‌تر از نوع 2 تبخال می باشد. نوع 2 تبخال سیمپلکس با تماس جنسی غیر بهداشتی گسترش پیدا می کند و سبب تبخال دستگاه تناسلی می شود. عفونت این نوع تبخال کار بسیار دشواری می باشد. برخی از دارو ها ممکن است که علائم نوع 2 تبخال را کاهش دهند اما به طور کامل نمی توانند این ویروس را درمان کنند. از علائم نوع 2 تبخال می توان به تاول دردناک در ناحیه تناسلی اشاره کرد.

 

آشنایی با علائم تبخال

برای پیدا کردن راه های درمان تبخال ابتدا شما باید با علائم تبخال را بشناسید. اغلب تبخال یا فاقد علامت است، یا به صورت کاملا خفیف ظاهر می شود. این موضوع سبب می شود تا بسیاری از افراد ندانند که به ویروس تبخال مبتلا هستند. این دسته از افراد بسیار خطرناک می باشند زیرا به صورت ناخواسته در حال انتشار این ویروس می‌باشند. از رایج ترین علائم تبخال می توان به تاول های دردناک، زخم های مکرر، غدد لنفاوی متورم، بدن درد، تب و … اشاره کرد. علائم تبخال نوع یک و دو به ترتیب شامل زخم های باز در اطراف دهان یا لب و زخم های باز در اطراف دستگاه تناسلی یا مقعد می باشند.

استفاده از دارو ها به عنوان یکی از راه های درمان تبخال

دارو ها اغلب برای درمان تبخال های مکرر استفاده می شوند. استفاده از دارو ها سبب کاهش علائم و جلوگیری از گسترش تبخال خواهد شد. راه های درمان تبخال تا 48 ساعت پس از مشاهده اولین علائم، موثر می باشد. از رایج ترین دارو های ضد ویروس تبخال می توان به FAMCICLOVIR، ACYCLOVIR و VALACYCLOVIR اشاره کرد. مصرف دوز کم روزانه یکی از این دارو ها باعث کاهش علائم تبخال خواهد شد. استفاده از این دارو ها برای اغلب افرادی که می خواهند از گسترش تبخال جلوگیری کنند، توصیه می شود. پاراستامول (استامینوفن)، ناپروکسن یا ایبوپروفن دارو هایی هستند که به کاهش درد زخم های تبخال کمک می کنند. از بنزوکائین و لیدوکائین نیز برای بی حس کردن ناحیه های تبخال استفاده می شود. ویروس تبخال سیمپلکس در داخل سلولهای عصبی بدن حیات دارند. برخی از این ویروس ها می توانند فعال و برخی دیگر غیر فعال باشند. این ویروس ها می توانند در اثر دوران قاعدگی، عمل جراحی، استرس، تب و … فعال شوند.

 

راه های درمان تبخال در داخل دهان و آلت تناسلی

درمان تبخال

راه های درمان تبخال زیادی وجود دارد که به شما امکان کاهش علائم این ویروس را می دهند. برخی از این راه‌ها عبارتند از:

  • ⦁ استفاده از نوشیدنی های سرد ( ویروس نوع 1)
  • ⦁ استفاده از دارو های تجویز شده توسط پزشک (ویروس نوع 1)
  • ⦁ به مدت 20 دقیقه در وان آب گرم دراز بکشید (ویروس نوع 2)
  • ⦁ لباس های زیر خود را زود به زود عوض کنید (ویروس نوع 2)

مهمترین روش های جلوگیری از گسترش ویروس تبخال شامل موارد زیر می شوند:

  • ⦁ در مورد داشتن تبخال با شریک زندگی خود صحبت کنید.
  • ⦁ اگر علائم تبخال را مشاهده کردید از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
  • ⦁ از رابطه دهانی و بوسه های عاشقانه خودداری کنید.
  • ⦁ اگر باردار هستید به بهتر است که علائم تبخال خود را با پزشک مربوطه در میان بگذارید.

 

آخرین آمار افراد مبتلا به تبخال

طبق آخرین اخبار موجود در سال 2016 تعداد 3.7 میلیارد نفر زیر 50 سال (67 درصد) از جمعیت جهان دارای ویروس تبخال از نوع 1 می باشند. بیشتر عفونت های نوع 1 در دوران کودکی به وجود می آیند. حدود 491 میلیون نفر (13 درصد) مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی نوع 2 می باشند. این بیماری معمولا در بین افراد 15 تا 49 سال در سراسر جهان رایج می باشد. خانم ها تقریبا دو برابر مردان به تبخال نوع 2 مبتلا می شوند. دلیل این موضوع انتقال جنسی از مردان به زنان کارآمدتر می باشد. شیوع تبخال نوع 2 با افزایش سن افراد بیشتر می شود.

انتقال و راه های درمان تبخال

تبخال نوع 1 عمدتا از طریق تماس با ویروس موجود در زخم ها و بزاق دهان انتقال می‌یابد. به طور معمول تبخال نوع 1 می تواند از طریق رابطه دهانی به آلت تناسلی انتقال پیدا کند. با این حال بیشترین خطر انتقال در هنگام وجود زخم های فعال در سطح پوست می باشد. افرادی که در حال حاضر دچار تبخال نوع 1 می باشند، در معرض خطر مجدد انتقال نمی باشند اما از خطر تبخال نوع 2 در امان نخواهند بود. جلوگیری از برقراری ارتباط می تواند انتقال بیماری را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. تبخال نوع 2 در طول رابطه جنسی از طریق تماس آلت تناسلی با آلت تناسلی فرد مقابل، مقعد، پوست، زخم های موجود یا مایعات کسی که آلوده می باشد، انتقال پیدا می کند. در شرایط نادر، تبخال نوع 1 و 2 از مادر به کودک در اثر زایمان انتقال پیدا می کنند. درمان تبخال در نوزادان کار دشواری می باشد.

عوارض احتمالی تبخال نوع 2

تبخال نوع 2 ممکن است که به عفونت HIV تبدیل شود. به عبارت دیگر عفونت HSV-2 خطر ابتلا به عفونت HIV را تقریبا سه برابر افزایش خواهد داد. علاوه بر این، افراد مبتلا به هر دو عفونت های HIV و HSV-2 احتمال انتقال HIV را به دیگران افزایش می دهند. عفونت HSV-2 شایع ترین عفونت در بین افراد مبتلا به HIV می‌باشد. در افراد دچار نقص ایمنی یا کسانی که به HIV مبتلا هستند، تبخال می تواند علایم شدیدتری داشته باشد. از عوارض نادر HSV-2 می توان به آنسفالیت (عفونت مغزی) و کراتیت (عفونت چشم) اشاره کرد.

راه های درمان تبخال و راه های جلوگیری از گسترش تبخال

همانطور که گفته شد، افرادی که علائم تبخال دهانی دارند باید از تماس دهانی با دیگران خودداری کنند. برای افراد فعال جنسی، استفاده مداوم و صحیح از کاندوم بهترین راه برای پیشگیری از تبخال تناسلی و سایر بیماری های مقاربتی است. کاندوم خطر انتقال تبخال نوع 2 را کاهش می دهد. ختنه طبی مردان می تواند محافظت نسبی مادام العمر در برابر عفونت HSV-2 و همچنین در برابر HIV و ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد کند. کسانی که علائم تبخال نوع 2 را دارند بهتر است که آزمایش HIV بدهند.

علت و علائم تبخال چیست

WHO در تلاش است با فرهنگ سازی، آگاهی افراد را در مورد عفونت HSV و علائم آن افزایش دهد. این سازمان همچنین در تلاش است تا دارو های ضد ویروس تبخال را بیشتر در اختیار افراد قرار دهد. تحقیقات این سازمان در راستای توسعه استراتژی های جدید برای پیشگیری و کنترل عفونت های HSV مانند: واکسن ها می باشد.

نتیجه گیری

راه های درمان تبخال زیادی وجود دارد. در این مقاله سعی شده است که راه های پیشگیری انتقال تبخال و همچنین علائم این بیماری به شما معرفی شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر شما می توانید به بخش مجله پزشکی یاراکا مراجعه کنید. متخصصان با تجربه گلستان به شما کمک می کنند تا راه های درمان این بیماری را بیشتر بشناسید.

اشتراک گذاری