ماساژ درمانی چیست؟
فواید ماساژ و ماساژ درمانی چیست؟

کمتر کسی را می‌شناسیم که علاقه‌ای به ماساژ نداشته باشد! ماساژ یکی از فعالیت‌هایی است که مورد توجه اغلب افراد قرار می‌گیرد. احتمالا شما هم دوست دارید که ماساژ را تجربه کنید؛ بنابراین بهتر است قبل از اقدام به ماساژ با انواع و فواید آن آشنا شوید. اساسا ماساژ درمانی چیست؟ چند نوع ماساژ درمانی وجود دارد؟ در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم.

سرفصل ها پنهان

فواید و تاثیر ماساژ درمانی بدن

منظور از ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ نوعی فعالیت و اعمال فشار برای بافت‌های نرم و ساختار ماهیچه‌ای بدن است. با انجام ماساژ درمانی بخش‌هایی از بدن، مثل بافت ارتباطی، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و … درگیر می‌شوند. معمولا ماساژ توسط افراد متخصص و خبره در این زمینه انجام می‌شود و برای درمان مشکلات روحی و جسمی به کار می‌رود. تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهند که ماساژ درمانی به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند.

جالب است بدانید که ماساژ قدمت نسبتا زیادی دارد. در طول تاریخ برای درمان استرس، بهبود انرژی، کاهش درد بدن و … از ماساژ درمانی استفاده شده است. شاید نخستین بار حدود 3 هزار سال پیش در چین باستان ماساژ درمانی آغاز شد. نکته جالب دیگر در مورد ماساژ درمانی، تنظیم هورمون‌هاست. وقتی هورمون‌ها تنظیم می‌شوند از آسیب‌های احتمالی جلوگیری خواهد شد.

ماساژ درمانی با توجه به فرهنگ خاص هر منطقه از جهان، دارای تکنیک‌ها و روش‌های متفاوتی است. از قدیم‌الایام در مصر، هند، سرزمین پارس، ژاپن و … ماساژ درمانی رواج داشته است. با این حال امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و علم، نحوه ماساژ درمانی هم با تغییراتی روبرو شده است. دلیل این امر به شناخت بیشتر بشر از آناتومی بدن برمی‌گردد.

کلمه ماساژ در عنوان ماساژ درمانی چیست؟ شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد. در ابتدا فرانسوی‌ها کلمه ماساژ را برای انجام حرکات شفابخش روی بدن تعبیر کردند. احتمالا این نام از همان موقع روی مالش ماهیچه‌ها و قسمت‌های نرم بدن مانده است. در چین باستان هم ماساژ درمانی روشی بسیار محبوب محسوب می‌شود. چینی‌ها تکنیک‌های مربوط به ماساژ درمانی را لیست می‌کردند و از ماساژ برای کاهش درد و رنج عمومی در این تمدن استفاده می‌شد.

ماساژ درمانی چیست و چه فوایدی دارد؟

بررسی تأثیر کلی ماساژ درمانی بر بدن

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، این است که اساسا تأثیر ماساژ درمانی چیست؟ حرکات و ضرباتی که در ماساژ درمانی روی بدن انجام می‌شوند، باعث کاهش عوامل استرس‌زا و به تبع کاهش هورمون کورتیزول خواهند شد. از طرف دیگر هورمونی، مثل دوپامین که باعث افزایش شادی می‌شود نیز در بدن افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب بلافاصله بعد از شروع ماساژ درمانی، احساس آرامش به شما منتقل خواهد شد. ماساژ درمانی باعث رفع خستگی، گرفتگی عضلات و تسکین دردهای مزمن می‌شود. تمام این موارد، تأثیرات کلی ماساژ درمانی روی بدن هستند.

ماساژ درمانی چیست فواید آن

چه نوع تکنیک‌هایی در ماساژ درمانی وجود دارند؟

همانطور که اشاره کردیم، ماساژ درمانی را باید به افراد متخصص و ماهر بسپارید. ماساژورها معمولا دوره‌های تخصصی ماساژ درمانی را گذرانده و مدرک دریافت کرده‌اند. محیط درمانی حرفه‌ای که ماساژور در آن فعالیت می‌کند هم اهمیت زیادی دارد. برای رسیدن به سطح حرفه‌ای هم ماساژورها باید چندین سال تمرین مداوم داشته باشند. انواع ماساژ درمانی هم تکنیک‌های خاصی دارند. تکنیک‌های ماساژ درمانی چیست؟ این تکنیک‌ها عبارتند از:

  • مشت و مال
  • لمس کردن
  • لرزاندن
  • فشار به بافت ماهیچه
  • بادکس کردن
  • استفاده از انواع پودرها و روغن‌ها
  • فشار وارد کردن به یک نقطه
  • مالش با اصطکاک بالا

در طول ماساژ درمانی، ممکن است ماساژور از چندین مورد به صورت پیوسته و متناوب استفاده کند. هر کدام از این تکنیک‌ها، تأثیر خاص خود را روی بدن دارند.

مراحل ماساژ درمانی کدامند؟

یکی دیگر از مواردی که باید در خصوص ماساژ درمانی بدانید، مراحل آن است. به طور کلی ماساژ درمانی 5 مرحله اصلی دارد که به این شرح هستند:

  • Effleurage: حرکات دایره‌ای
  • Petrissage: ورز دادن بدن
  • Friction-Rubbing: ضربات مالشی و اصطکاکی
  • Vibration: لرزش دادن بخش‌هایی از بدن برای شل شدن عضلات
  • Tapotement: حرکات ضربه‌ای

رعایت برخی نکات قبل از ماساژ درمانی ضروری است!

قبل از این که اقدام به ماساژ درمانی کنید، بهتر است چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. به طور کلی قبل از هرگونه اقدام برای ماساژ درمانی با پزشک خود مشورت داشته باشید. به هر حال ممکن است برخی حرکات ماساژ درمانی، روی سلامتی شما تأثیر مناسبی نداشته باشد. برای مثال ممکن است فشار روی برخی قسمت‌های بدن، برای آرتروز مناسب نباشد.

در صورتی که از سلامت عمومی خود آگاهی کامل دارید، انجام ماساژ درمانی برای شما مانعی نخواهد داشت. فقط کافیست موارد لازم برای ماساژ درمانی را رعایت کنید. امروزه تأثیر ماساژ درمانی بر بیماری ها ثابت شده است. بعد از تصمیم به ماساژ درمانی، باید به این نکته توجه داشته باشید که فرد ماساژور، تخصص و تبحر کافی در این زمینه دارا باشد. در حال حاضر مراکز ماساژ درمانی مجهز و تخصصی در سطح کشور مشغول فعالیت هستند.

ماساژ درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی انواع ماساژ درمانی

ماساژ درمانی با توجه به ناحیه موردنظر، نوع ماساژ و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه با انواع ماساژ درمانی و فواید آن بیشتر آشنا خواهید شد.

1. ماساژ تایلندی

یکی از معروف‌ترین ماساژهایی که اغلب افراد اسم آن را شنیده‌اند، ماساژ تایلندی یا TTM است. در ماساژ تایلندی ترکیبی از طب فشاری و حرکات یوگا وجود دارد و باید روی زمین دراز بکشید. این روش ماساژ درمانی کمی دردناک خواهد بود، اما تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. فشار ملایم به ماهیچه‌ها و کمک از حرکات کششی، باعث آرام شدن بدن می‌شود. ازجمله فواید این نوع ماساژ، عبارتند از:

  • افزایش تحریک گردش خون
  • انعطاف بیشتر بدن
  • بهتر شدن دامنه حرکات
  • افزایش انرژی بدن
  • رفع سردردهای تنشی
  • کاهش سردرد
  • رفع اسپاسم عضلانی

2. ماساژ آزادسازی میوفاسیال

نوع دیگری از ماساژ درمانی است که روی نقاط ماشه‌ای میوفاسیال متمرکز است. منظور از نقاط ماشه‌ای در ماساژ درمانی چیست؟ این نقاط در بدن بسیار آسیب‌پذیر هستند. نقاط ماشه‌ای میوفاسیال به دلیل تحرک زیاد و آسیب‌های ماهیچه‌ای، دائما منقبض می‌شوند. در این نوع ماساژ حرکات و تکنیک‌هایی وجود دارد که باعث آزادسازی نقاط ماشه‌ای میوفاسیال می‌شود. به طور کلی دو روش مستقیم و غیرمستقیم هم دارد. ازجمله فواید این نوع ماساژ، می‌توان به بهبود گرفتگی‌های عضلانی، کاهش استرس، افزایش جریان خون، کاهش دردهای عضلانی و … اشاره کرد.

ماساژ درمانی چیست؟

3. ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی را می‌توان به عنوان یکی از رایج‌ترین انواع ماساژ درمانی در جهان شناخت. این نوع ماساژ نسبتا طولانی است و شامل ضربات نرم، ورزدهنده و … می‌شوند. اغلب از ماساژ سوئی، برای رفع تنش و اضطراب استفاده می‌کنند. البته ماساژ سوئدی در بهبود آسیب‌دیدگی‌ها هم مفید است. معمولا این نوع ماساژ به کمک روغن یا کرم مخصوص انجام می‌شود. از دیگر فواید ماساژ سوئدی، می‌توان به بهبود بیماری‌های قلبی، کمردرد، مشکلات معده و … اشاره کرد. همچنین این نوع ماساژ درمانی به کاهش تنش عضلات هم کمک می‌کند.

4. ماساژ آروماتراپی

یکی دیگر از روش‌های ماساژ درمانی است که در شرق آسیا ابداع شد. منظور از آروما در ماساژ درمانی چیست؟ آروما در لغت به معنای رایحه است. در این روش هم از روغن‌های گیاهی که دارای رایحه‌های متنوعی هستند استفاده می‌شود. رایحه روغن‌های گیاهی، باعث کاهش اضطراب و بهبود عملکرد مغز می‌شود. به این ترتیب به بهبود سردرد هم کمک زیادی خواهند کرد. این نوع ماساژ به بهبود کیفیت خواب کمک زیادی می‌کند و برای دردهای مفصلی هم مفید است. همچنین در درمان میگرن و بیماری‌های روانی، مثل استرس و بی‌قراری موثر خواهد بود.

5. ماساژ سنگ داغ

روشی است که طی آن با استفاده از سنگ‌های خاص، مثل سنگ آتشفشانی بازالت، عضلات را منقبض و منبسط می‌کنند. این سنگ‌ها گرما و وزن مناسبی دارند که باعث انعطاف بافت نواحی مختلف بدن می‌شود. از طرف دیگر قرار دادن سنگ‌های بازالت روی کف پا، صورت، شکم و … باعث آرام شدن سیستم اعصاب مرکزی می‌شود. ماساژ سنگ داغ برای بهبود خواب و کاهش استرس مفید است.

6. ماساژ ورزشی

به هر حال ورزشکاران هم با توجه به این که فعالیت‌های سنگینی انجام می‌دهند به ماساژ نیاز دارند. این نوع ماساژ باعث تحریک عضلات، مفاصل و بافت‌های مختلف بدن می‌شود. اگر در طول روز ورزش می‌کنید، کاندید مناسبی برای ماساژ ورزشی محسوب می‌شوید. با این اوصاف بهتر است افراد عادی سراغ این نوع ماساژ نروند. قطعا مهم‌ترین فایده ماساژ ورزشی، بهبود گرفتگی عضلات از طریق کاهش فشار خون است. از تکنیک‌های ماساژ ورزشی، می‌توان برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌های ماهیچه‌ای، بافت نرم و … استفاده کرد.

7. ماساژ بافت‌های عمیق

از دیگر انواع ماساژ درمانی، می‌توان به ماساژ بافت عمیق اشاره کرد. این نوع ماساژ با ضربات و تحرکات عمیقی همراه است. به طور کلی این روش بیشتر جنبه درمانی دارد و هدف از انجام حرکات و ضربه‌ها، نفوذ به تاندون‌ها، بافت‌های عضلانی و ماهیچه‌ای است. ازجمله مزایای ماساژ بافت‌های عمیق، می‌توان به رفع دردهای ناشی از آرتروز، کاهش خشکی گردن، بهبود گردش خون و … اشاره کرد.

8. ماساژ شیاتسو

همانطور که از عنوان این نوع ماساژ پیداست با یک روش ژاپنی سروکار داریم. این روش ژاپنی در ماساژ درمانی چیست؟ ماساژ شیاتسو شامل فشار آرنج، شست، انگشتان دست، زانو و … است. یکی از معدود روش‌های ماساژ است که در آن از روغن یا کرم استفاده نمی‌شود. در ماساژ شیاتسو از تکنیک‌هایی، مثل ورز دادن، فشار دادن، کشش، ضربه و … استفاده می‌شود. برخی از مهم‌ترین فواید این نوع ماساژ، عبارتند از:

  • مفید برای قبل از قاعدگی زنان
  • کاهش استرس و خستگی عضلات
  • بهبود عملکرد سیستم لنفاوی
  • درمان اختلالات گوارشی
  • بهبود گرفتگی‌های شکمی
  • بهبود بی‌خوابی
  • تسکین دردهای عضلانی و اسکلتی

9. ماساژ نقاط ماشه‌ای

این ماساژ با هدف رفع گرفتگی عضلات و افزایش آرامش انجام می‌شود. شیوه ماساژ نقاط ماشه‌ای هم، کاهش ضربان قلب و فشار خون است. انجام ماساژ نقاط ماشه‌ای، باعث می‌شود تا بسیاری از آسیب‌های احتمالی به بافت نرم بدن رخ ندهند. اصطلاحا نقاط ماشه‌ای به بخش‌هایی از بدن گفته می‌شود که با فعالیت بیش از حد، دچار آسیب می‌شوند. با این آسیب نوعی گرفتگی و گره در عضلات بوجود می‌آید که به نقاط ماشه‌ای معروف هستند. این نوع ماساژ نیاز به افراد کاملا حرفه‌ای و متخصص در این زمینه دارد.

10. ماساژ بارداری

منظور از ماساژ بارداری در ماساژ درمانی چیست؟ به طور کلی از بین مادرانی که زایمان طبیعی دارند، حدود 90 درصد دچار عارضه اپیزیوتومی یا پارگی واژن می‌شوند. گاهی درد ناشی از این عارضه، ممکن است تا یک یا دو سال نیز باقی بماند. ماساژ بارداری برای جلوگیری از این عارضه یا کاهش درد ناشی از آن بسیار مناسب است. انجام این نوع ماساژ، در سه ماهه دوم بارداری مناسب‌تر است. در سه ماه دوم بارداری، گرفتگی عضلات، کردرد و … به سراغ زنان باردار می‌آید. به طور کلی بهتر است قبل از اقدام به ماساژ با پزشک متخصص زنان در این مورد مشورت داشته باشید. برخی از مهم‌ترین فواید ماساژ درمانی در زمان بارداری به شرح زیر هستند:

  • کاهش استرس
  • کمک به زایمان طبیعی بدون درد و زخم
  • رفع کمردرد
  • ایجاد آرامش روانی

11. ماساژ رفلکسولوژی

نوع دیگری از انواع ماساژ درمانی است که از پا شروع می‌شود. این نوع ماساژ در نهایت به صورت، گوش و دست‌ها می‌رسد. ماساژ رفلکسولوژی هم بدون روغن و کرم انجام می‌شود و تأثیر زیادی در ایجاد آرامش دارد. فشاری که روی نواحی اشاره شده توسط ماساژور وارد می‌شود، بسیار ملایم است. به همین دلیل آرامش را به شما منتقل خواهد کرد. جالب است بدانید که این نوع ماساژ درمانی، باعث تقویت عملکرد مغز، بهبود فرایند هضم، بهبود خلق‌وخو، تنظیم متابولیسم، کاهش درد و استرس و … می‌شود.

12. ماساژ با صندلی ماساژور

نوعی صندلی مخصوص ماساژ هستند که از سال 1980 رواج پیدا کردند. این صندلی تکنیک‌های ماساژور واقعی را شبیه‌سازی می‌کند و تقریبا همان حس را القا خواهد کرد. بیشتر از روش‌های ماساژ شیاتسو و سوئدی در این صندلی‌ها استفاده شده است. استفاده از صندلی‌های ماساژور، برای شروع روش‌های ماساژ درمانی گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

13. ماساژ زوجین

منظور از این نوع ماساژ درمانی چیست؟ نوعی ماساژ رومانتیک یا عاشقانه است که از روغن‌هایی با رایحه مناسب استفاده می‌شود. در واقع ماساژ زوجین، نوعی رایحه‌درمانی هم به حساب می‌آید. این نوع ماساژ برای افزایش آرامش، بهبود روابط زوجین و … بسیار موثر است. اغلب از این روش ماساژ، برای تقویت حس خوب بین زوجین استفاده می‌شود. فرقی هم نمی‌کند کدامیک از زوجین نقش ماساژور را برعهده بگیرند.

14 ماساژ فول بادی

همانطور که از عنوانش پیداست، برای تمام بدن انجام می‌شود. این نوع ماساژ فواید بسیار زیادی دارد که ازجمله آنها، می‌توان به بهبود کیفیت خواب، تنظیم تنفس، کاهش استرس، شادابی پوست، بهبود وضعیت سیستم ایمنی، افزایش آرامش و … اشاره کرد.

بررسی انواع ماساژ درمانی و فواید آن

15. ماساژ تخلیه لنف

این نوع ماساژ درمانی باعث تقویت سیستم لنفاوی بدن می‌شود. همانطور که می‌دانید، سیستم لنفاوی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در ایمنی بدن دارد. ماساژ تخلیه لنف به پاکسازی این سیستم کمک زیادی می‌کند. همچنین طی این ماساژ، جریان خون بهبود پیدا کرده و تورم بدن رفع می‌شود.

16. ماساژ کرانیو ساکرال

این نوع ماساژ درمانی چیست؟ ماساژ کرانیو ساکرال روی جمجمه تمرکز دارد. این نوع ماساژ باعث تسکین درد گردن، بهبود سیستم عصبی مرکزی، بهبود اختلال گفتاری و … می‌شود.

15 مورد از مهم‌ترین فواید ماساژ درمانی

امروزه تأثیر ماساژ درمانی بر انواع مشکلات جسمی و روحی تأیید شده است. به همین دلیل ماساژ درمانی در بسیاری از برنامه‌های ماهانه یا هفتگی افراد قرار می‌گیرد. به طور کلی انواع ماساژ درمانی، فواید بسیار زیادی دارند که در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهید شد.

1. کنترل استرس و اضطراب

شاید جالب باشد بدانید که اولین و مهم‌ترین تأثیری که ماساژ دارد، روی سیستم اعصاب مرکزی است. وقتی بدن شما ماساژ داده می‌شود، ضربان قلب کمتر شده و استرس هم کاهش پیدا می‌کند. در این وضعیت هورمون سروتونین که مسئولیت ایجاد شادی و حال خوب را برعهده دارد در بدن ترشح می‌شود. همین هورمون باعث می‌شود تا اضطراب و استرس بسیار کمتر شده و خواب راحت‌تری هم داشته باشید.

2. بهبود گرفتگی عضلات

بنا به دلایل مختلف، ممکن است عضلات بدن شما دچار گرفتگی شوند. برای مثال ممکن است حالت خواب نامناسب داشته باشید یا فعالیت ورزشی سنگینی انجام داده‌اید. با کاهش دامنه حرکتی عضلات، احساس گرفتگی خواهید داشت. درمان‌های متعددی برای گرفتگی عضلات وجود دارد که معروف‌ترین آنها ماساژ است. ماساژ باعث می‌شود تا عضلات خیلی سریع‌تر ریکاوری داشته باشند. معمولا برای رفع گرفتگی عضلات از ماساژ سوئدی استفاده می‌شود. در این نوع ماساژ انواع حرکات مالشی، دایره‌ای و ضربه‌ای وجود دارند.

3. کاهش ورم مفاصل

رابطه بین ورم مفاصل و ماساژ درمانی چیست؟ جالب است بدانید که ماساژ درمانی روی بهبود ورم مفاصل هم نقش موثری دارد. با ماساژ درمانی، سیستم لنفاوی بهبود پیدا می‌کند. همچنین هورمون‌های اساسی در بدن ترشح می‌شوند که به کاهش دردهای عضلانی، ورم مفاصل و گرفتگی‌های عضلانی کمک می‌کنند.

4. کاهش درد دیسک کمر

یکی از مکمل‌هایی که پزشکان هم به بیماران دیسک کمر توصیه می‌کنند، ماساژ درمانی است. ماساژ درمانی نقش موثری در کاهش دردهای ناشی از دیسک کمر دارد. همانطور که می‌دانید، دردهای ناشی از دیسک کمر، بسیار دردناک و غیرقابل تحمل هستند. همچنین گاهی طب سوزنی را هم در کنار ماساژ درمانی توصیه می‌کنند که تأثیر آن را چندبرابر می‌کند.

5. بهبود هضم غذا!

احتمالا تعجب خواهید کرد وقتی بدانید که ماساژ درمان به هضم بهتر غذا هم کمک می‌کند. از نظر فیزیولوژیکی، انقباض غیرارادی ماهیچه‌های روده باعث هضم غذا می‌شود. این سیستم ممکن است به دلیل برخی مشکلات، مثل سندرم روده تحریک‌پذیر، یبوست، مصرف داروهای مدئین، کمبود مواد معدنی و … دچار اختلال شود. در این حالت ماساژ درمانی باعث تحریک روده و بهبود انقباض ماهیچه‌های آن می‌شود. به انی ترتیب ترشح آنزیم‌ها و تخلیه سموم بدن هم به درستی انجام می‌گیرد. ماساژ شکم به بهبود نفخ هم کمک زیادی می‌کند.

6. بهبود فشار خون بالا

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که افراد با فشار خون بالا، وقتی ماساژ را به صورت منظم انجام می‌دهند، فشار خون آنها بهبود پیدا می‌کند. ماساژ درمانی می‌تواند فشار خون شما را تا حد زیادی کنترل کند. در واقع اگر ماساژ منظم داشته باشید، میزان فشار خون شما همواره در دامنه ایمن قرار می‌گیرد.

7. بهبود آرتروز

آرتروز یکی از عارضه‌های رایج امروزی است که با دردهای مزمن و سفتی مفاصل همراه می‌شود. به دلیل وجود این دردها و سفتی، دامنه حرکتی مفاصل محدودتر می‌شوند. یکی از راهکارهایی که برای بهبود آرتروز و کاهش درد توصیه می‌شود، ماساژ درمانی است. البته این نکته را به یاد داشته باشید که ماساژ درمانی تنها در کاهش درد آرتروز موثر است و به درمان آن کمکی نمی‌کند. با تکنیک‌های موجود در ماساژ درمانی، انعطاف‌پذیری در مفاصل، عضلات و تاندون‌ها بیشتر می‌شود. اغلب متخصصان ماساژ سوئدی را برای کاهش درد آرتروز توصیه می‌کنند.

8. کنترل دیابت

دیابت نیز ازجمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. رابطه بین دیابت و ماساژ درمانی چیست؟ جالب است بدانید که ماساژ درمانی در کنار رژیم غذایی مناسب و طب سوزنی، نقش موثری در کنترل قند افراد دیابتی دارد. به این ترتیب بدون مصرف داروها و تحمل عوارض جانبی آنها، می‌توانید تا حد زیادی دیابت را کنترل کنید. همچنین ماساژ درمانی با تنظیم انواع هورمون‌ها، مثل انسولین، باعث بهبود سیستم عصبی، بهبود خواب و … می‌شود.

9. بهبود سردرد

گاهی ممکن است دچار سردردهای عصبی و مزمن ناشی از استرس و اضطراب روزمره شوید. در این حالت به صورت ناخودآگاه، عضلات سر و گردن دچار انقباض می‌شوند. ماساژ سر و گردن در این حالت، کمک زیادی به بهبود سردردهای عصبی و مزمن می‌کند. با استفاده از ماساژ درمانی، ماهیچه‌های سر و گردن آزاد می‌شوند و سردردهای میگرنی کاهش پیدا خواهند کرد.

10. بهبود کیفیت خواب

هر چقدر خواب خوبی داشته باشید، کیفیت زندگی شما هم افزایش پیدا خواهد کرد. در طرف مقابل خواب بی‌کیفیت باعث ایجاد مشکلات حافظه، ضعف در سیستم ایمنی، بیماری‌های قلبی، افزایش وزن و … می‌شود. ماساژ درمانی باعث بهبود ترشح دوپامین و سروتونین در بدن می‌شود که مسئولیت چرخه خواب و بیداری را برعهده دارند. با افزایش سطح آنها توسط ماساژ درمانی، کیفیت خواب هم بهبود پیدا می‌کند.

11. کمک به ترک سیگار

همانطور که اشاره کردیم، انجام منظم ماساژ باعث تنظیم انواع هورمون‌ها و بهبود عملکرد آنها در بدن می‌شود. همچنین خواب شما نیز به مرور زمان تنظیم خواهد شد. اگر به دنبال ترک سیگار هستید، ماساژ درمانی یکی از بهترین گزینه‌هاست. ماساژ درمانی با کاهش استرس و اضطراب، دلایل سیگار کشیدن شما را کمتر می‌کند.

12. بهبود وضعیت بیماران سرطانی

طبق تحقیقاتی که در مرکز پزشکی دانشگاه ساوانا جورجیا انجام گرفته است، ماساژ درمانی و به ویژه روش سوئدی آن، کمک زیادی به بهبود علائم سرطان می‌کند. همچنین باعث می‌شود تا بیماران مبتلا به سرطان، شیمی درمانی را راحت‌تر انجام دهند. مطالعات نشان می‌دهند که ماساژ سوئدی در 4 موضوع روی درمان بیماری سرطان موثر واقع شده است. این 4 مورد عبارتند از کاهش ناراحتی‌های جسمی، کاهش درد، کاهش تنش‌های روحی و بازیابی انرژی. از طرف دیگر کمک می‌کند تا ریکاوری بیماران سرطانی زودتر اتفاق بیفتد.

13. افزایش تمرکز

رابطه بین تمرکز و ماساژ درمانی چیست؟ اگر تمرکز کافی ندارید، ماساژ درمانی به شما کمک خواهد کرد. ماساژ درمانی به افزایش گردش خون و کنترل ضربان قلب کمک زیادی می‌کند. اگر شغلی دارید که نیاز به تمرکز بالا دارد، حتما ماساژ درمانی را به صورت منظم انجام دهید. همچنین ماساژ درمانی از طریق بهبود کیفیت خواب شما، باعث افزایش بازده مغزی می‌شود.

14. بهبود سیستم ایمنی بدن

وقتی سموم و مواد زائد توسط بدن دفع نمی‌شوند، عملکرد سیستم ایمنی هم دچار ضعف خواهد شد. دفع مواد سمی و زائد توسط سیستم لنفاوی انجام می‌شود. ماساژ لنف که به سیستم لنفاوی مرتبط می‌شود، باعث بهبود دفع سموم و مواد زائد در بدن خواهد شد. با دفع سموم و مواد زائد بدن، سیستم ایمنی هم تقویت می‌شود. از طرف دیگر ماساژ درمانی با کاهش استرس و اضطراب، کمک زیادی به بهبود سیستم ایمنی بدن می‌کند. همانطور که می‌دانید استرس و اضطراب تأثیر مستقیمی روی ضعف سیستم ایمنی دارند.

15. بهبود عملکرد ورزشکاران

رابطه بین ورزش و ماساژ درمانی چیست؟ یکی از مهم‌ترین تأثیراتی که ماساژ درمانی دارد، روی عضلات است. به همین دلیل اغلب ورزشکاران به ماساژ ورزشی روی می‌آورند. با توجه به این که ورزشکاران فعالیت‌های ورزشی سنگینی انجام می‌دهند و اسید لاکتیک زیادی در بدن آنها ترشح می‌شود، امکان آسیب‌های عضلانی وجود دارد. به همین دلیل ماساژ درمانی کمک می‌کند تا ریکاوری عضلات هم بهتر انجام شوند و از آسیب‌های احتمالی هم جلوگیری شود.

فواید انواع ماساژ درمانی چیست

کلام پایانی

ماساژ درمانی چیست؟ ماساژ به مجموعه حرکات فیزیکی گفته می‌شود که توسط ماساژور روی بدن انجام می‌گیرند و فواید بسیار زیادی هم دارند. ماساژ از گذشته برای درمان بسیاری از مشکلات فیزیکی و روحی مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه روش‌های متنوع و زیادی برای ماساژ مورد استفاده قرار می‌گیرند که به برخی از پرکاربردترین آنها اشاره کردیم. استفاده از انواع ماساژور برای بهره‌مندی از فواید ماساژ و از تن به در کردن خستگی‌ها کاربرد زیادی دارد. برای خرید بهترین ماساژور با ضمانت کیفیت و کارایی، حتما از صفحه این محصول در سایت یاراکا دیدن کنید.

اشتراک گذاری