درباره دستگاه تست قند خون بیشتر بدانید
هر آنچه درباره دستگاه تست قند خون باید بدانید

در این مطلب آموزشی قصد داریم تا درباره یک دستگاه پزشکی کاربردی یعنی دستگاه تست قند خون یا گلوکومتر صحبت کنیم. یک سری عناوین که پرسش های متداول خیلی از دوستان است را در اینجا گردآوری کرده ایم تا با پاسخ دادن به آنها اطلاعاتی راجع به دستگاه تست قند خون ارائه کردیم. سوالاتی از قبیل دستگاه تست قند خون چیست و چگونه کار میکند؟ چه مواردی باید هنگام استفاده از گلوکومتر رعایت شود؟ میزان قند خون افراد سالم چقدر است؟ میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت چه میزان است؟ انواع دستگاه تست قند خون و … را در این مطلب مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر بخواهیم به صورت خلاصه و کلی توضیح دهیم که این ابزار پزشکی چیست؟ تعریف آن بسیار ساده است. همانطور که از نام آن پیداست، میزان قند خون شما را اندازه گیری کرده و اطلاعاتی مفید برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری هایی که ممکن است به آن مبتلا شوید در اختیار شما قرار میدهد تا نسبت به پیشگیری و درمان آن اقدام بفرمایید.

دستگاه تست قند خون چیست و چگونه کار میکند؟

دستگاه تست قند خون چیست و چگونه کار میکند؟

دستگاه تست قند خون یا گلوکومتر یکی از جمله تجهیزات پزشکی به شمار میرود که از کاربرد بسیار زیادی برخوردار است. تمام افراد حتی کسانی که به دیابت مبتلا نیستند، باید نسبت به خرید دستگاه قند خوب اقدام بفرمایند. دلیل اینکه خرید آن را پیشنهاد میکنیم، این است که به صورت روزانه و مرتب نسبت به اندازه گیری قند خون خود اقدام کنید.این دستگاه یکی از بهترین لوازم برای سنجش میزان قند خون میباشد، چرا که نحوه استفاده از دستگاه تست قند خون بسیار بسیار آسان است. درباره استفاده از آن در ادامه سخن خواهیم گفت. لمل باید بدانید که وقتی قصد خرید این دستگاه را دارید، همراه آن باید یک لنست، سوزن، نوار تست قند نیز تهیه کنید که اغلب به تعدادی محدود همراه دستگاه به صورت پیشفرض وجود دارند.

قبل از اینکه بدانیم چه نکاتی را هنگام استفاده از دستگاه تست قند خون و نحوه استفاده از آن رعایت کنیم، در ابتدا میخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که میزان قند خون افراد سالم و افراد مبتلا به دیابت به چه میزان بوده و چقدر میتواند باشد؟

میزان قند خون افراد سالم چقدر است؟

از مهمترین نکاتی که برای اندازه گیری قند خون افراد عدم مبتلا به دیابت، لازم است تا به آن توجه شود، این است که این عمل به صورت ناشتا انجام شود. حالا این میزان باید پایین تر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد. حال اگر این میزان از 100 بیشتر باشد، به عنوان مثال به حدود 110 تا 120 به بالا رسیده باشد، آن فرد به دیابت مبتلا شده است که نتیجه آن مراجعه فوری به پزشک معالج خواهد بود. البته در برخی موارد ممکن است نزدیک به بیماری دیابت باشد و در این حال باید سریعا به پزشک مراجعه شود. بیماری دیابت یک نوع بیماری مزمن است که با آزمایشات پیشرفته تشخیص داده میشود. بر همین اساس با استفاده از دستگاه تست قند خون میتوان تا حدودی اطلاعاتی را به دست آورد که از احتمال ابتلا به دیابت جلوگیری شود. حال  اگر شما مشاهده کردید که دستگاه شما، قند را به صورت غیرطبیعی نمایش میدهد، میتوانید به پزشک مراجعه کرده و میزان قند خون خود را در آنجا نیز اندازه گیری کنید تا ببینید که آیا دستگاه شما به درستی کار میکند یا خیر؟

تا به اینجا متوجه شدیم که با دستگاه تست قند خون چیست و چگونه کار میکند. همینطور میزان قند خون افراد سالم را نیز متوجه شدیم. حالا در بخش بعد قرار است تا درباره میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت صحبت کنیم که سوال پر تکرار خیلی از عزیزان همراه مجله پزشکی یاراکا میباشد.

میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت چقدر است؟

در افراد مبتلا به دیابت، اندازه گیری قند خون به این صورت است که باید 8 ساعت ناشتا باشند و همینطور باید عددی بین 80 تا 130 را برای آنها اندازه گیری کند. اگر فرد مبتلا به دیابت، قصد دارد تا بعد از صرف وعده غذایی، قند خون را اندازه بگیرد، باید عدد کمتر از 160 را مشاهده کند. برای بانوان باردار نیز این عدد در بازه بین 90 تا 95 به صورت ناشتا میباشد. بانوان بارداری که بعد از وعده غذایی نسبت به اندازه گرفتن قند خون اقدام کرده اند، باید عددی کمتر از 140 برای یک ساعت بعد از صرف غذا و کمتر از 120 برای دو ساعت بعد از صرف غذا باشد. میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت، نباید کمتر از 70 باشد. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که میزان قند خون پایین تر از 45 بسیار خطرناک است. این مورد را میتواند با میل کردن یک خوراکی شیرین، سریعا برطرف کرده تا قند خون میزان شود. از جمله علائم کم بودن قند خون میتوان به عرق کردن، ضربان قلب بالا، بی حال بودن، لرزش اندام ها و تاری دید اشاره کرد.

نحوه استفاده از دستگاه تست قند خون چگونه است؟

نحوه استفاده از دستگاه تست قند خون

دستگاه تست قند خون چگونه کار میکند؟ این سوال بسیاری از دوستان میباشد که پاسخ آن بسیار آسان میباشد. استفاده از دستگاه قند بسیار آسان است. کافی است تا مراحل زیر را طی بفرمایید.

موارد استفاده از دستگاه تست قند خون

نحوه استفاده از دستگاه تست قند خون بسیار آسان میباشد. معمولا هنگام خرید دستگاه قند خون، یک لنست (سوزن)، یک وسیله شبیه به خودکار، تعدادی سوزن و نوارهای کاغذی ارائه میشود. سوزن را درون دستگاه شبیه به خودکار قرار داده و بر اساس ضخامت پوست خود، قدرت آن را که معمولا عددی بین 1 تا 5 است را تنظیم کنید. حال روی نوک یکی از انگشتان خود قرار داده و شلیک کنید تا به وسیله سوزن نوک انگشت شما را شوراخ کرده تا مقداری در حد یک قطره خون به بیرون بیاید. سپس خون را روی نوار کاغذی متصل به دستگاه تست قند خون قرار دهید تا در کسری از ثانیه میزان قند خون شما را روی صفحه نمایشگر دستگاه نشان دهد. بعد از آن حتما سوزن و نوار مصرف شده را به سطل زباله بیندازید.

نکات ضروری که هنگام استفاده از دستگاه تست قند خون باید رعایت شود:

  1. قبل از سوراخ کردن انگشت خود با سوزن، حتما به خوبی با آب و صابون دست های خود را بشویید. چرا که  در صورت تمیز نبودن دست، روی نتیجه دستگاه تاثیر خواهد داشت.
  2. قطره خون چکیده شده روی نوار تست قند خون زیاد نباشد. این مورد هم با زیاد بودن خون، سبب شده تا دستگاه نتیجه درستی را به شما نمایش ندهد. پش در حد نیم قطره یا نهایتا یک قطره کافی است.
  3. با نزدیک کردن قطره خون به نوار، خودش روی آن قرار میگیرد و نیازی به فشار دادن شما نیست. پس این عمل را نیز دقت بفرمایید.
  4. حواستان به تاریخ انقضای نوار تست قند باشد.
  5. هر بار جای نمونه گیری از نوک انگشتان را تغییر دهید.
  6. نوار تست قند خون فقط باید در محفظه خود نگهداری شوند.
  7. بعد از اتمام نمونه گیری، نوار و سوزن استفاده شده را دور بیندازید.
  8. نوارها را قبل از وارد کردن به دستگاه خم نکنید.
  9. وقتی دستگاه تست قند خون را روشن میکنید، بعد از مشاهده قطره خون روی نمایشگر دستگاه، نوار را درون آن قرار دهید.
  10. دستگاه تست قند خون خود را همیشه تمیز نگه دارید تا میزان قند خون را به درستی نمایش دهد.

انواع دستگاه تست قند خون یا گلوکومتر

انواع دستگاه تست قند خون

تا اینجا اطلاعات بسیار مفید و کاربردی را درباره دستگاه تست قند خون به دست آوردیم. در بخش از آخر این مطلب آموزشی مجله پزشکی یاراکا قصد داریم تا انواع دستگاه تست قند خون را نیز معرفی کنیم. این را باید بدانیم که که تقریبا عددی حدود 30 نوع دستگاه تست قند خون در بازار وجود دارد. منظور ما از نوع طرز کار آنها نبوده و صرفا برند آنها میباشد. تفاوت آنها در کیفیت ساخت، دقت، جنس نوارها و قابلیت هایی که به شما ارائه میدهد، هست.

خرید دستگاه تست قند خون

شما کاربران عزیز سایت تخصصی فروشگاه تجهیزات پزشکی یاراکا، قادر هستید تا طیف گسترده ای از انواع دستگاه تست قند خون را مشاهده و درباره آنها اطلاعاتی را به دست بیاورید. از نمونه های خارجی و داخلی با قیمت های متنوع در سایت ما موجود بوده و میتوانید با قیمت مناسب و گارانتی معتبر تهیه بفرمایید. برای خرید دستگاه تست قند خون میتوانید از سایت ما اقدام بفرمایید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره انواع دستگاه تست قند خون صحبت کردیم. با نحوه استفاده از دستگاه تست قند خون، میزان قند خون افراد سالم و دیابتی نیز نکاتی را برای شما عزیزان عنوان کردیم. در بخش کامنت ها به ما بگویید که شما از چه دستگاه تست قند خونی استفاده کرده اید و به طور کلی تجربه استفاده خود از آن را برای ما و دوستانی که قصد خرید دارند، به اشتراک بگذارید. همچنین ویدئوهای آموزشی بیشتر ما را میتوانید در کانال آپارات فروشگاه کالای پزشکی یاراکا مشاهده بفرمایید.

اشتراک گذاری