درمان خانگی التهاب معده
برای التهاب معده چه بخوریم؟ درمان سریع و خانگی التهاب معده

در این مقاله قصد داریم تا شما را با چندین درمان خانگی التهاب معده آشنا کنیم. برخی از راهکار های ساده مانند نوشیدن آب در هنگام صرف غذا و یا پرهیز از خوردن غذا های تند می تواند به کاهش درد معده کمک کند اما در این مقاله به صورت تخصصی تر به درمان این بیماری خواهیم پرداخت. البته ناگفته نماند اگر درمان خانگی برای کاهش التهاب شما موثر نبود توصیه می شود که به پزشک متخصص مراجعه کنید و از مصرف دارو‌های بدون نسخه پزشک پرهیز کنید. از مهمترین علایم شایع ناراحتی معده و سوء هاضمه می توان به حالت تهوع، سوزش سر دل یا رفلاکس اسید، نفخ، گاز، آروغ زدن، بوی بد یا ترش کردن، سکسکه یا سرفه و … اشاره کرد.

درمان خانگی التهاب معده

التهاب معده یا درد معده چیست؟

درد معده یا التهاب معده، دردی است که فرد در هر نقطه ای بین قفسه سینه و کشاله ران تجربه می کند. این درد می تواند شدت های مختلفی را در نواحی مختلف شکم داشته باشد. درد معده می تواند نواحی مختلف از جمله: کبد، کیسه صفرا، پانکراس و روده ها را تحت تاثیر قرار دهد. التهاب معده می تواند دلایل مختلفی داشته برخی از مهمترین علت های درد شکم در زیر آورده شده است:

  • ⦁ سوء هاضمه
  • ⦁ یبوست
  • ⦁ اسهال
  • ⦁ بیماری های عفونی مانند: آنفولانزا
  • ⦁ ذات الریه
  • ⦁ فتق خفیف
  • ⦁ پریتونیت، عفونت های معده
  • ⦁ انسداد روده
  • ⦁ آپاندیسیت
  • ⦁ سنگ کلیه
  • ⦁ کیست های تخمدان
  • ⦁ سایر علت ها

در ادامه چندین درمان خانگی التهاب معده را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. اگر این روش های نتوانستند درد معده شما را کاهش دهند، لطفا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان سریع التهاب معده با استفاده از آب آشامیدنی

یکی از شایع ترین روش های درمان خانگی التهاب معده، استفاده از آب آشامیدنی می باشد. بدن برای هضم و جذب موثر مواد مغذی از غذا ها و نوشیدنی ها به آب نیاز دارد. کمبود آب در بدن هضم غذا را دشوارتر می کند و همین موضوع علت ناراحتی معده خواهد شد. نوشیدن آب همچنین به کاهش سوزش سر دل کمک می کند. آکادمی تغذیه و رژیم شناسی می گوید که اگر چه قاعده کلی نوشیدن روزانه هشت لیوان آب 8 اونسی است، اما نیاز فرد به مایعات متفاوت می باشد. سطح فعالیت، دمای محیط اطراف، سلامت عمومی افراد و … همگی می تواند در میزان نیاز بدن شما به آب موثر باشد. حدود 20 درصد از مایعات دریافتی در افراد از خوردن غذا تامین می شود و مابقی از مصرف نوشیدنی ها تامین می شود. برای اکثریت افراد مقدار هشت لیوان آب 8 انسی در روز نیاز می باشد که این مقدار در بین کودکان کمتر می باشد.

اجتناب از دراز کشیدن

اجتناب از دراز کشیدن پس خوردن غذا یکی از راه های موثر درمان خانگی التهاب معده به شمار می‌رود. هنگامی که شما بلافاصله پس از صرف غذا دراز می کشید، اسید موجود در معده بیشتر به سمت عقب و بالا حرکت می کند و همین موضوع سبب سوزش سر دل شما خواهد شد. اغلب افرادی که دچار سوء هاضمه می باشند پس از صرف غذا چندین ساعت از دراز کشیدن خودداری می کنند. انجام فعالیت های روزانه و اجتناب از دراز کشیدن می تواند یک درمان مناسب برای التهاب معده باشد. برای مشاوره های تخصصی می توانید با کارشناسان فروشگاه لوازم پزشکی یاراکا ارتباط برقرار کنید. کارشناسان ما با‌تجربه بالایی که در زمینه درمان التهاب معده دارند به شما کمک می کنند تا ناراحتی معده خود را به حداقل برسانید.

درمان سریع التهاب معده

زنجبیل راهی مناسب برای درمان خانگی التهاب معده

زنجبیل راهی مناسب برای درمان خانگی التهاب معده می باشد. از زنجبیل برای کاهش تهوع و استفراغ در افراد باردار یا کسانی که تحت شیمی درمانی هستند، استفاده می شود. توصیه می شود که افراد مبتلا به ناراحتی معده از زنجبیل استفاده کنند. افراد می تواند از دمنوش های زنجبیل طبیعی یا اضافه کردن زنجبیل به چایی و دیگر نوشیدنی های گرم به درمان درد های معده بپردازند. دمنوش های زنجبیل را می توانید هم به صورت حضوری از هایپر مارکت ها و هم به صورت اینترنتی تهیه کنید.

رژیم غذایی BRAT

شاید این سوال را مطرح کنید که برای التهاب معده چه بخوریم؟ پزشکان ممکن است رژیم غذایی موز، برنج، سس سیب و نان تست (BRAT) را به افراد مبتلا به اسهال توصیه کنند. غذا هایی که حاوی BRAT می باشند، مقدار مدفوع افراد را کاهش می دهند و به درمان اسهال کمک می‌کنند. از آنجا که این غذا ها جزء دسته های ملایم به شما می روند، معده، گلو و روده های شما را تحریک نخواهند کرد. بنابراین این رژیم می تواند سبب کاهش التهاب معده شود.

از مزایا و معایب این روش درمان خانگی التهاب معده می توان به سفت شدن مدفوع و کاهش اسهال و همچنین باز شدن مسیر روده ها اشاره کرد. البته ناگفته نماند این رژیم در طولانی مدت ممکن است عوارضی هم داشته باشد. به عبارت دیگر استفاده از رژیم BRAT به صورت طولانی مدت می تواند سبب جلوگیری از رسیدن مواد مغذی مورد نیاز به بدن شما شود.

درمان خانگی التهاب معده با پرهیز از سیگار و نوشیدن الکل

در روش درمان خانگی التهاب معده باید از برخی چیزها دوری کرد. سیگار و مصرف نوشیدنی های الکلی سبب ناراحتی های معده در بسیاری از افراد می شوند. بنابراین دوری از آنها می تواند یک روش درمانی بسیار مناسب باشد. استعمال دخانیات و الکل می تواند باعث سوء هاضمه و سایر بیماری های گوارشی مانند ریفلاکس معده به مری (GERD) شود. پرهیز از دخانیات و مصرف مشروبات الکلی علاوه بر جلوگیری از بیماری گوارشی می تواند سبب بهبود و یا جلوگیری از بیماری های صعب العلاج مانند سرطان نیز شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از مجله فروشگاه لوازم پزشکی یاراکا استفاده کنید.

برای التهاب معده چه بخوریم؟ چه غذا‌هایی خطر سوء هاضمه را افزایش می دهند؟

پرهیز از غذا‌های سخت هضم می تواند به درمان سریع التهاب معده کمک کند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که غذاهایی که در زیر معرفی خواهیم کرد، ممکن است خطر سوء هاضمه و بیماری های گوارشی را افزایش دهد. این غذا عبارتند از:

  • ⦁ غذا های چرب یا اسیدی
  • ⦁ محصولات گندم
  • ⦁ میوه ها و آب میوه ها مانند هندوانه
  • ⦁ غذا های ادویه دار

همانطور که گفته شد، اجتناب از غذا‌های سخت هضم به تسکین معده و کاهش ناراحتی و درد کمک می کند. علاوه بر این غذاهایی که به راحتی هضم می شوند، مانند: میوه ها و سبزیجات به درمان سریع التهاب معده شما کمک خواهد کرد.

برای التهاب معده چی بخوریم؟

جوش شیرین درمان دیگری برای کاهش التهاب معده می باشد

امروزه برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی برای درمان خانگی التهاب معده از جوش شیرین کمک می گیرند. زمانی که شما از جوش شیرین استفاده می‌کنید، اسید معده شما کاهش می‌یابد و همین امر سبب بهبود سوء هاضمه شما خواهد شد. البته این درمان خانگی برای برخی از افراد خوشایند نمی باشد. البته از این ماده نباید بیش از حد مجاز استفاده کرد. زیرا سبب تنگی نفس، انقباض عضلانی، اسهال، حالت تهوع و … خواهد شد.

نتیجه گیری

درمان خانگی التهاب معده با روش های گوناگونی انجام می شود که در این مقاله سعی شده تا شما را با برخی از رایج‌ترین روش های درمان التهاب معده به صورت خانگی آشنا کنیم. اگر این روش ها در کاهش درد معده شما موثر نبود، بهتر است که با یک متخصص مشورت کنید. امیدوارم که این مقاله بتواند به شما در درمان این بیماری کمک کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مجله علمی ما مراجعه کنید. برای مشاهده آموزشهای بیشتر میتوانید در کانال ویدئویی آپارات تجهیزات پزشکی یاراکا مشاهده بفرمایید.