درمان ترک پا
روش های خانگی درمان ترک پا

یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به پا، ترک پا بوده که ایجاد آن ارتباطی به سن و جنیست نیز ندارد. وقتی ترک پا به سراغ شخصی می آید، باید نسبت به درمان خانگی یا پزشکی ترک پا اقدام کرد. البته این مورد در بانوان عزیز نیز بیشتر اتفاق میفتد. شاید در نگاه اول، ایجاد ترک پا صرفا در ظاهر پا، تغییراتی را به وجود خواهد آورد. اگر نسبت به درمان ترک پا در خانه اقدامی انجام نشود، قطعا در آینده شما را برای راه رفتن و انجام کارهای روزمره دچار مشکل خواهد کرد. حال شاید اصلا از خود بپرسید که ترک پا چگونه ایجاد میشود؟ یا چگونه از ترک پا جلوگیری کنیم؟ یا روش های درمان خانگی ترک پاشنه پا چیست؟ در این مطلب آموزشی از سایت تخصصی مجله پزشکی یاراکا میخواهیم درباره این مطلب صحبت کرده و به این گونه سوالات نیز پاسخ دهیم.

در ادامه میخواهیم با 9 روش درمان خانگی ترک پاشنه پا آشنا شویم که از جمله بهترین روش های درمان ترک پا به شمار میروند که اغلب توسط پزشکان نیز توصیه شده است. استفاده از یک سری لوازم که در هر خانه ای پیدا میشود، میتواند کمکی به درمان این معضل برای شما عزیزان باشد. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت. قبل از آن به دو سوال اصلی یعنی ترک پا چگونه ایجاد میشود؟ و چگونه از ترک پاشنه پا جلوگیری کنیم؟ پاسخ خواهیم داد.

ترک پا چگونه ایجاد میشود؟

 

دقت کرده باشید، اصلی ترین علائم ایجاد ترک پا پوست خشک و ضخیم شده میباشد. این پوست ضخیم شده در پاشنه پا که به کالوس نیز معروف است، به وضوح قابل رویت میباشد.با راه رفتن زیاد، چربی پاشنه پا پخش شده و سبب میشود تا پاشنه پا ترک بخورد. البته فقط همین راه رفتن زیاد دلیل ایجاد ترک پا نیست. عواملی از قبیل ایستادن طولانی مدت برای چند ساعت، راه رفتن به صورت پا برهنه یا با کفش های نامناسب که پاشنه سفت دارند مانند صندلی و …، استحمام طولانی با آب داغ، استفاده از صابون های قوی که چربی طبیعی پوست را از بین میبرند، پوشیدن کفش های نامناسب با اندازه کوچکتر از سایز واقعی پا و … که در کنار این موارد شرایط آب و هوایی محل سکونت نیز تاثیر بالایی دارد. به همین دلیل است که برای درمان ترک پا در خانه باید طبق یک زمانبندی درست نسبت به رطوبت رسانی به پاشنه پا به خصوص در شرایط آب و هوایی که رطوبت پایین است، اقدام کرد.

داشتن پوست خشک به صورت طبیعی هم میتواند دلیلی باشد تا پوست زودتر ترک بردارد. افرادی که قند خون بالا دارند یا به بیماری دیابت مبتلا هستند، اغلب دارای پوست خشک میباشند. از دیگر دلایل ایجاد ترک پا میتوان به کمبود ویتامین، عفونت قارچی، بارداری، بیماری پیسی و … نیز اشاره کرد. این ترک پا میتواند با پوسته پوسته شدن، خارش و خونریزی همراه باشد که در سریعترین حالت ممکن باید نسبت به درمان خانگی یا پزشکی ترک پا اقدامات لازم را انجام داد. وقتی نسبت به درمان آن اقدامی صورت نگیرد و ترک پا پیشرفت کند، پس از التهاب زیاد و دردهای مزاحم، منجر به زخم پای دیابتی میشود که در یک مقاله مجزا به بررسی زخم پای دیابتی نیز میپردازیم. پس بهتر است قبل از ایجاد هر گونه عوارض خطرناک تری به پزشک مراجعه کرده یا روش های درمان خانگی ترک پا را پیش بگیرید تا از ایجاد آن پیشگیری و جلوگیری شود.

چگونه از ایجاد ترک پا جلوگیری کنیم؟

درمان خانگی و جلوگیری از ترک پا

دلیل اینکه این مطلب آموزشی را گردآوری کردیم، بیشتر برای پاسخ به این سوال بود که چگونه باید از ایجاد ترک پا جلوگیری کرد؟ یکی از روش های رفع ترک پا یا بهتر است بگوییم پیشگیری از آن طی کردن مسیر روزانه و برنامه ریزی شده درمان ترک پا در خانه است که در ادامه به لیست آنها اشاره ای خواهیم داشت. برای درمان ترک پا باید صبر داشته تا در طول مدتی که اقدام به رفع آن میکنید، بهترین نتیجه را بگیرید. قبل از بررسی روش های خانگی درمان ترک پا، رعایت چند نکته برای درمان این عارضه خالی از لطف نیست.

  • جوراب، کفش، دمپایی و صندل مناسب بپوشید. اگر ترک پا داشته باشید، باید جوراب کامل ترک پا تهیه کرده که اندازه پای شما باشد و به خوبی از پاشنه پای شما محافظت کند. استفاده از کفشی که پاشنه نرم، کفی طبی و مناسبی دارد، توصیه ما در مجله پزشکی یاراکا میباشد.
  • ترجیحا از صندل استفاده نکنید. صندل ها با توجه به کفی سفت و غیراستاندارد خود سبب پوستی خشک میشوند. کفش های تنگ و پاشنه بلندی که در قسمت جلویی آنها باریک میشوند، به هیچ عنوان توصیه نمیشود.
  • سعی کنید مدت زمان طولانی را ایست نکنید تا به پاشنه پا فشار وارد نشود. همین اعمال فشار سبب میشود تا چربی پاشنه پا پخش شده و سبب ایجاد ترک پا شود.
  • یکی از روش های رایج درمان خانگی ترک پاشنه پا، استفاده از کرم مرطوب کننده و کشیدن جوراب روی آن است. البته بهترین زمان انجام این کار هنگام شب و استراحت است که فعالیتی ندارید.
  • استفاده از جوراب های نخی و با کیفیت توصیه ما برای جلوگیری از ترک پا میباشد.
  • برای آسودگی پاشنه خود در کفش  به خصوص کفش های پاشنه بلند حتما از پد مخصوص پاشنه سیلیکونی استفاده کنید.
  • نوشیدن مرتب و استاندارد آب در رطوبت رسانی به پوست بهترین کمک برای شما خواهد بود.
  • استفاده از سنگ پا موقع استحمام به لایه برداری اضافه سلولهای مرده کمک کرده و پوست را زنده میکند. این مورد در افراد دیابتی باید با احتیاط بیشتری انجام شود.

درمان خانگی ترک پاشنه پا

به اصلی ترین بحث این مقاله از سایت فروشگاه تجهیزات پزشکی یاراکا رسیدیم. روش های درمان ترک پا در خانه یکی از بهترین موارد برای جلوگیری از ایجاد آن است که در این بخش میخواهیم چند تا از مهمترین آنها را برای شما عزیزان عنوان کنیم. حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا برای همیشه با ترک پا خداحافظی کنید.

قبل از بررسی روش های خانگی، عنوان چند نکته درباره استفاده از کرم مرطوب کننده نیز میتواند کمک خوبی برای این پروسه برای شما باشد. کرم ها میتوانند از پماد های دارای ویتامین تا کرم مختص پاها را تشکیل دهند. مواد بکار رفته در ساخت کرم های مرطوب کننده سبب میشود تا رطوبت رسانی، نرم شدن و لایه برداری سلول های مرده انجام شود. سالیسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسید و ساکاریدها از مواد معجزه آسا در درمان ترک پا هستند.

استفاده از کرم های مرطوب کننده به صورت روزانه و در صبح هنگام میتواند آمادگی لازم برای راه رفتن های روزمره و ایستادن های مداوم را فراهم کند تا از بروز ترک پا جلوگیری شود.

1- روش درمان ترک پا با تشت آب

 

ضخیم ترین بخش پوست پا، پوست اطراف ترک پاشنه میباشد. همین خشکی و زمختی باعث میشود تا با ایجاد یک فشار روی پاشنه پا، سبب بروز ترک پا شود. با تماس پای خود به مدت چند ثانیه یا چند دقیقه در یک تشت پر از آب قادر هستید تا از ایجاد شکاف احتمالی روی پاشنه پا جلوگیری کنید. طبیعتا وقتی از آب ولرم برای این امر استفاده کنید، نتیجه بهتری را دریافت خواهید کرد. حال اگر صابونی را درون آن قرار دهید، سرعت انجام این کار را بیشتر کرده اید. مدت زمانی که پاهای خود را درون تشت آب قرار میدهید، حداقل زمانی بین 20 تا 30 دقیقه باشد. بعد از آن پاهای خود را خشک کرده و از کرم های مرطوب کننده با کیفیت استفاده کنید. در نهایت استفاده از یک جوراب نخی میتواند مانع پخش شدن چربی حاصل از کرم مرطوب کننده شود.

2- روش درمان ترک پا در منزل با لایه برداری

سوهان مخصوص پاشنه پا، یک ابزار کاربردی برای انجام این کار به شمار میرود که در اکثر فروشگاه های آرایشی و بهداشتی و اغلب تجهیزات پزشکی نیز یافت میشود. به عنوان مثال یکی از بهترین محصولات پزشکی برای درمان ترک پاشنه پا، ماساژور کف پای امسیگ مدل FW333 است که در این لینک میتوانید اطلاعات کامل تری درباره آن به دست بیاورید. بعد از اینکه به هر طریقی لایه برداری پا را انجام دادید، آبرسانی را فراموش نکنید. راهکار شماره 1 را میتوانید بعد از لایه برداری انجام دهید تا بهترین بازخورد را از تا اینجا بگیرید. توسط یک اسکراب، پاهای خود را ماساژ دهید تا سلول های مرده از سطح پوست جدا شوند.

بسیاری از راه های درمان ترک پا بیشتر در حوزه آبرسانی و نرم کردن پوست پا اشاره دارند و شما باید کلیات مطلب را دریافت کنید که همیشه سعی کنید تا پاهای خود، به خصوص قسمت پاشنه را مرطوب نگه داشته و از ایستادن  و پیاده روی های بیهوده و طولانی مدت بپرهیزید.

3- روش درمان ترک پا با استفاده از عسل

 

عسل همیشه یکی از بهترین خوراکی ها برای درمان هر نوع عارضه ای بوده است. درمان ترک پاشنه پا نیز یکی دیگر از کارهایی است که عسل برای شما به خوبی انجام خواهد داد. عسل با توجه به خواص ضد میکروبی و آنتی باکتریال خود، قادر است تا زخم های روی پوست را درمان و به پاها آبرسانی کند. بعد از اینکه از روش 1 و 2 برای درمان ترک پاشنه استفاده کردید، در ادامه با استفاده از عسل، پاهای خود را ماساژ دهید و این کار را هر شب ادامه دهید. جوراب های ضخیم میتوانند گزینه مناسب برای جلوگیری از برخورد شیرینی و چسبندگی عسل به اطراف باشد.

4- روش درمان ترک پاشنه پا با استفاده از جوش شیرین

در مرحله اول که از تشت آب برای درمان ترک پا استفاده کردید، این کار ار هم میتوانید انجام دهید که حدود 70% تشت را از آب پر کرده و 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را به آن اضافه کنید. 15 الی 20 دقیقه پاهای خود را درون تشت قرار داده و بعد از آن با استفاده از اسکراب های مخصوص یا سوهان، پاهای خود را لایه برداری کنید. در نهایت پاهای خود را تمیز بشویید.

5- درمان ترک پاشنه پا در خانه با روغن نارگیل

روغن نارگیل از جمله مایعاتی است که همیشه پای ثابت درمان عوارض پوست های خشک بوده است. استفاده از روغن نارگیل برای درمان ترک پا، بعد از آب درمانی پیشنهاد شده و بعد از آن میتوان از روغن نارگیل نیز استفاده کرد. خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی روغن نارگیل یک نقطخ عطف برای از بین بردن ترک پاشنه پا خواهد بود. روغن نارگیل همیشه برای درمان پوستی که به مرحله زخم شدن رسیده است، بهترین پیشنهاد خواهد بود.

6- لیمو ترش برای درمان خانگی ترک پا

اجازه دهید این بخش را به صورت یک دستور آشپزی به شما توضیح بدهیم. در ابتدا یک لیموی ترش را برداشته و از وسط نصف کنید. آب آن را درون ظرفی تخلیه کنید به صورتی که کمی آب نیز درون پوست لیمو باقی بماند. حال هر کدام از برش های مساوری لیموترش را روی هر کدام از پاشنه ها قرار داده به صورتی که درون لیمو به سمت پاها باشد. با استفاده از جوراب آنها فیکس قرار داده و حدود 30 دقیقه صبر کنید. شاید بپرسید که چه اتفاقی می افتد؟ اسیدهای موجود در لیمو ترش، سلولهای مرده را جدا کرده و در نتیجه موجب نرمی آن خواهد شد. اگر وازلین را در کنار لیمو ترش برای درمان ترک پاشنه استفاده کنید، تبریک میگوییم؛ حالا شما صاحب یک ترکیب برنده هستید. بهترین زمان استفاده از این ترکیب از شب تا صبح میباشد تا بهترین بازخورد را بگیرید.

7- روغن زیتون برای درمان ترک پاشنه پا

همیشه این روغن های گیاهی هستند که برای درمان بیماری های پوستی همچون درمان ترک پا مورد استفاده قرار گرفته و بیشترین و بهترین نتیجه را به همراه دارند. رطوبت رسانی یکی از وظایفی است که روغن های گیاهی از جمله روغن زیتون میتواند برای پوست پاشنه پا انجام دهد. کافی است تا با استفاده از چند قطره روغن زیتون، قسمت پاشنه پای خود را ماساژ دهید. بعد از آن جوراب ضخیم پوشیده و از شب تا صبح صبر کنید و صبح پاهای خود را بشویید.

8- درمان ترک پا با استفاده از موز رسیده

موز رسیده نیز میتواند گزینه مناسبی برای رطوبت رسانی به پاها باشد. ترجیحا موز رسیده با با یک آووکادو ترکیب کنید و آن را به مدت 20 الی 25 دقیقه روی پاها بمالید. در انتها پاهای خود را با آب گرم شستشو دهید.

9- پارافین برای درمان ترک پاشنه

 

روغن پارافین نیز موجب نرمی و لطافت پوست پاشنه پا خواهد شد. اگر روغن پارافین را با مقداری روغن نارگیل ترکیب کنید، شاهد یک معجزه خواهید بود که میتواند در مدت زمان کوتاه تری بهترین نتیجه را در اختیار شما بگذارد. دقت داشته باشید بعد از ترکیب روغن پارافین با روغن نارگیل، آن را حرارت دهید تا ذوب شود. بعد از کاهش دمای روغن، آن را به ترک کف پا بمالید. قبل خواب جوراب پوشیده و تا صبح که با آب، پاهای خود را شستشو دهید.

سخن پایانی

با مطالعه دقیق این مقاله در میابیم که استفاده از تمام روش های درمان ترک پاشنه پا ، در نهایت به رطوبت و آب رسانی به پاها ختم میشود. پس در کنار اینکه پاهای خود را مرطوب نگه میدارید، نکاتی که باعث ایجاد ترک پاشنه پا میشوند را جدی گرفته و از انجام آنها خودداری کنی. ما در اینجا با 9 تا از بهترین راهکارها آشنا شدیم و اگر شما نیز با استفاده از این روش های مذکور یا حتی روش هایی که در این مطلب عنوان نشده، نسبت به درمان ترک پای خود اقدام کرده اید، آن را در بخش کامنت ها با ما و دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید تا آنها نیز استفاده کنند. همچنین میتوانید در کانال آپارات تجهیزات پزشکی یاراکا، ویدئوهای آموزشی ما را مشاهده بفرمایید.

اشتراک گذاری