علت و علائم واریس پا چیست
علائم واریس چیست؟ و آشنایی با روشهای درمان واریس

علائم یا علت واریس یا رگ های واریسی چیست؟ رگ های واریسی عموما در پاها ایجاد شده و قادر هستند بزرگ، متورم، برآمده و دارای پیچیدگی زیاد باشند. گاهی اوقات تکه های مویرگی در پاها به وجود آمده که اصطلاحا به رگ های عنکبوتی شناخته میشوند. حالا این مورد زمانی اتفاق می افتد که دریچه های معیوب در رگ ها جریان خون را در جهت عکس یا مخالف قرار میدهند. در افرادی که به واریس دچار هستند، خواهید دید که این رگ ها اغلب به رنگ آبی یا بنفش تیره دیده میشوند. در مجموع هر نوع رگی میتواند واریسی شود اما همانطور که پیشتر اشاره کردیم، امکان ایجاد آن در پاها بیشتر است. دلیل آن هم این است که راه رفتن یا ایستادن زیاد فشار زیادی را به رگ های پایین پا وارد میکند. حالا در این مطلب از مجله پزشکی یاراکا، قصد داریم تا با روش های درمان واریس آشنا شده و اصلا به طور کلی بدانیم که علائم واریس چیست و برای تشخیص و درمان واریس چه کارهایی باید انجام شود؟

در ادامه این مطلب از مجله فروشگاه تجهیزات پزشکی یاراکا همراه ما باشید تا اگر در دور و بر شما کسی با این عارضه دست و پنجه نرم میکند، بتوانید کمکی هرچند مختصر داشته باشید.

واریس چیست؟

به طور خلاصه واریس حالتی در رگ هاست که وقتی دریچه های معیوب رگ جریان خون را در مسیر مخالف قرار میدهند، رگ ها تحت فشار قرار میگیرند و در نتیجه به رنگ آبی یا بنفش تیره درآمده و اشکال مختلفی مانند برآمدگی، پیچیدگی، تورم و … را به خود میگیرد. روش های درمان واریس خیلی ساده بوده که با به کارگیری آنها میتوان تا حدودی روی کاهش آنها کار کرد. در ادامه به بررسی این موارد نیز خواهیم پرداخت.

علت ایجاد رگ های واریس

در یک رگ سالم، خون به صورت مستقیم به سمت قلب در جریان است. این جریان برای برگشت از سمت قلب توسط تجمیعی از دریچه های کوچک که برای آسان کردن کار بوده، انجام خواهد شد. حالا اگر این دریچه ها آسیب دیده باشند، خون را به عقب برگردانده که در عین حال به عقب برمیگردند، مجدد به سمت قلب نیز حرکت نمیکنند. حرکت نکردن آن به سمت جلو یا عقب منجر به جمع شدن خون در رگ شده که همین امر سبب بزرگ و متورم شدن رگ ها میشوند. این رگ های بزرگ و متورم به رگ های واریسی معروف هستند. از اساسی ترین علت ایجاد واریس پا میتوان به چندین مورد زیر نیز اشاره کرد:

  • اضافه وزن بالا به خصوص در بانوان
  • دریچه های ضعیف یا آسیب دیده
  • بالارفتن سن و چاقی
  • ایستادن بسیار زیاد و مداوم
  • بارداری

این موارد نیز از جمله رایج ترین مواردی هستند که به واریسی شدن رگ های بدن به خصوص رگ های پا کمک میکنند. در نتیجه باید سعی شود تا حتی در صورت لزوم و اقتضای شغلی کمتر بایستید و یا مواظب خوراک و وزن خود باشید.

آشنایی با علائم واریس

نمیتوان گفت که ایجاد واریس، علامت های یکسانی در افراد ایجاد میکند. ممکن است روش تشخیص و علائم واریس در افراد مختلف نیز گوناگون باشد. حتی در برخی اوقات دیده شده است که واریس دردی را به همراه نداشته است. اما در ادامه برخی از مهم ترین علامت های این عارضه را عنوان خواهیم کرد.

  • معروف ترین آنها آبی یا تیره شدن رگ ها میباشد.
  • در عین تغییر رنگ، تغییر شکل رگ ها به سمت پیچیدگی و به خصوص تورم نشان دهنده ایجاد واریس در رگ ها میباشد.
  • احساس سنگینی در پاها به خصوص شب هنگام
  • درد پس از ایستادن یا نشستن طولانی مدت
  • خارش اطراف رگ ها
  • خستگی و پاهای دردناک
  • ورم کردن مچ پا و تغییر رنگ پوست در اطراف وریدهای واریسی
  • گرفتگی پا در هنگام ایستادن
  • همچنین در بعضی افراد که دچار واریس هستند، سندروم پای بی قرار نیز دیده شده است.

ضمن توجه به این موارد که از مهمترین علائم واریس پا هستند، باید حتما برای درمان آن اقدامات لازم صورت بگیرد. در ادامه میخواهیم با روش های درمان واریس آشنا شویم. اما قبل از آنکه به موارد آن نیز بپردازیم اجازه دهید تا بدانیم اگر اقدامات لازم برای درمان واریس را انجام ندهیم، چه عوارض خطرناکتری به سراغ افراد خواهد رفت.

عوارض عدم درمان و بی توجهی به علائم واریس

این نکته را در نظر داشته باشید که بیماری های ورید، به خودی خود تسکین پیدا نکرده و باید به فکر درمان آن باشیم. عدم توجه به واریسی شدن رگ ها تاثیر مستقیمی روی سبک زندگی روزمره افراد خواهد داشت که در نتیجه کیفیت آن را پایین خواهد آورد. اگر تا اینجا با دقت مطلب را مطالعه کرده باشید، به درستی دریافته اید که واریس چیست؟ واریس نشان دهنده اختلال در گردش خون طبیعی هستند.عدم درمان واریس میتواند موجب التهاب پوستی شده و این برای بافتها بسیار خطرناک است.

همینطور با توجه نکردن به علائم واریس، ممکن است زخم پای وریدی اتفاق بیفتد که درمان آن به مراتب از واریس دشوارتر خواهد بود. در این مطلب به بررسی زخم وریدی پا نخواهیم پرداخت، کسب اطلاعات بیشتر در این باره را به جستجوی شما در اینترنت یا در دیگر مقالات مجله پزشکی یاراکا واگذار میکنیم. البته این به معنای ایجاد نگرانی برای افراد مبتلا به واریس نبوده و اگر به موقع درمان های لازم صورت بگیرد، از بروز خیلی از بیماری های دیگر پیشگیری خواهد شد.

 

روش های تشخیص و درمان واریس پا

تشخیص واریس

در برخی اوقات هست که پزشک معالج به صورت فیزیکی، وریدهای واریسی را تشخیص میدهد. همینطور میتوان از طریق آزمایش های تخصصی با تجویز دکتر از وجود واریس پا مطلع شد. سونوگرافی داپلکس نیز که تلفیقی از سونوگرافی سنتی و داپلر است، جریان خون در رگ ها را بررسی کرده و لخته های خون را نمایش میدهد. همچنین توسط آنژیوگرام، رنگ به داخل رگ تزریق شده و اشعه ایکس تصویری از آن را به نمایش میگذارد که البته توسط پزشکان توصیه نمیشود.

درمان واریس

از ساده ترین روش درمان های واریس پا میتوان به استفاده از انواع جوراب واریس اشاره کرد. جوراب واریس با وارد آوردن فشار به پوست، سبب عدم ایجاد انبساط رگ های نزدیک به پوست میشوند. همین امر باعث شده تا کشش خون و برآمده شدن رگ های خونی تا حدودی از بین برود. جوراب واریس توانایی معالجه و از بین بردن واریس را نداشته، بلکه موجب کاهش علائم، اثرات و شدت واریس میشود. جوراب واریس برای استفاده بعد از معالجه توسط پزشک خواهد بود. اما در برخی موارد بسیار طحی نیز میتواند کمک کننده خوبی در پیشگیری از گسترش واریس پا شود.

جمع بندی

در این مقاله آموزشی از مجله پزشکی یاراکا، با علت و علائم واریس آشنا شدیم و به طور کلی نیز دریافتیم که واریس چیست؟ در ادامه اطلاعاتی درباره روش های تشخیص و درمان واریس پیدا کردیم. اگر شخص مبتلا به واریس پا در اطراف خود دارید و حالا بهبود پیدا کرده است، لطفا تجربه ایشان را در بخش کامنت ها با ما و دوستان به اشتراک بگذارید. ویدئوهای آموزشی را میتوانید در کانال آپارات سایت مشاهده بفرمایید.