mag1
عوارض قوز کمر چیست؟ چگونه قوز کمر را از بین ببریم؟

امروزه افراد زیادی از بیماری قوز کمر رنج می برند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با عوارض قوز کمر، انواع این بیماری و همچنین علت به وجود آمدن قوز کمر آشنا کنیم. قوز کمر انواع مختلفی دارد که همه آنها با شرایطی یکسان می باشند. شایع ترین قوز کمر مربوط به انحنای بیش از حد ستون فقرات در قسمت بالای کمر است. در اصطلاح پزشکی به این نوع قوز، هایپر کیفوز (hyper kyphosis) یا کیفوز (kyphosis) می گویند. اگرچه قوز اغلب منشا وضعیتی دارد اما می تواند در اثر نقص ساختاری در ستون فقرات نیز رخ دهد. علت قوز کمر در اثر نقص ساختاری می تواند ناشی از پوکی استخوان، شکستگی ستون فقرات یا حتی نقص های مادرزادی در ستون فقرات باشد. اگر دچار قوز ساختاری می باشید، بهتر است هر چه سریع تر به یک پزشک با تجربه مراجعه کنید. عوارض های این بیماری می توانند برای سلامت شما تهدیدی بزرگ به شمار روند. تا انتها با مجله پزشکی یاراکا همراه باشید.

کیفوز یا قوز کمر

به طور کلی کیفوز یک انحای بزرگ رو به جلو ستون فقرات است که اغلب به دلیل وضعیت نامناسب قرارگیری بدن، ژنتیک یا آسیب ایجاد می شود. قوز کمر سبب بدشکل دیده شدن بدن شما خواهد شد. اگر بخواهیم علمی تر به قضیه نگاه کنیم کیفوز وضعیتی را به وجود می‌آورد که انحنای کمر شما بیش از 50 درجه به جلو خم می شود. اگر به دنبال درمان و شناخت عوارض قوز کمر می باشید، توصیه می کنم ادامه مقاله را مطالعه کنید. در حالت عادی ستون فقرات انسان دارای انحنای کمی می باشد اما اگر این انحنا بیش از اندازه شود، شما دچار بیماری قوز کمر خواهید شد. شاید دلیل انحنای طبیعی ستون فقرات برای شما نیز جذاب باشد. دلیل این انحنای طبیعی تحمل وزن سر و همچنین جلوگیری از آسیب های ناشی از ضربه های گردن می باشد.

از رایج ترین عوارض قوز کمر

از اصلی ترین عوارض قوز کمر می توان به تغییر شکل در ستون فقرات اشاره کرد. این موضوع برای افرادی که از بغل به شما نگاه خواهند کرد، بسیار مشهود می باشد. شانه های گرد یکی از عوارض قوز کمر می باشد که افراد بسیار زیادی با آن رو به رو هستند. اگر هایپر کیفوز به موقع درمان نشود ممکن است کار های عادی مانند حمام کردن، بلند شدن از صندلی، خم شدن یا راه رفتن و … را به دشواری انجام دهید.

برخی از بیمارانی که به درمان قوز کمر توجهی ندارند، ممکن است با عوارضی مانند عدم تعادل که منجر به زمین خوردن مکرر آنها می شود، رو به رو شوند. این بیماران همچنین در قسمت بالای کمر خود از درد های زیادی رنج می برند.

با این حال عوارض قوز کمر عبارتند از:

  • ⦁ کمر درد
  • ⦁ شانه های گرد
  • ⦁ خمیدگی بیش از حد ستون فقرات و کاهش ارتفاع شانه ها
  • ⦁ درد های شدید مهره های ستون فقرات
  • ⦁ مشکلات تنفسی
  • ⦁ خستگی
  • ⦁ بی اختیاری روده ها و مشکلات مثانه ای
  • ⦁ گزگز پا ها
  • ⦁ سایر عوارض

عوارض و درمان قوز کمر

انواع قوز کمر

حال که با عوارض قوز کمر آشنا شدید، می خواهیم شما را  در سایت تجهیزات پزشکی یاراکا با انواع قوز کمر نیز آشنا کنیم. این عوارض در هر یک از بیماری های قوز کمر می تواند خود را بیشتر نشان دهد. اولین نوع قوز کمر بیماری شوئرمن (Scheuermann’s Disease) می باشد. این بیماری عمدتا در بین نوجوانان رخ می دهد. دلیل اصلی این بیماری رشد ناهموار ستون فقرات می باشد. قسمت خلفی ستون فقرات افراد در بیماری شوئرمن نسبت به قسمت جلویی ستون فقرات آنها بسیار بزرگتر می باشد. کیفوز وضعیتی در اثر بدن ضعیف نوجوانانی که در حال رشد می‌باشند، رخ می دهد. این بیماری به ندرت دردناک است و معمولا زمانی که فرد در حالت ایستاده است، برطرف می شود. این بیماری در بین مردان نسبت به بانوان رایج تر می باشد.

کیفوز پوسچرال (Postural)

کیفوز پوسچرال یکی از شایعترین بیماری ها در بین قوز کمر می باشد. این بیماری در اثر وضعیت نامناسب بدن ایجاد می شود. از دلیل قوز کمر نوع پاسچرال می توان به سبک زندگی کم تحرک، ماهیچه ها و رباط های ستون فقرات ضعیف اشاره کرد. این بیماری در بین کارمندان جوان به دلیل نشستن های نادرست بسیار رایج می باشد.

قوز مادرزادی

این بیماری در اثر نقص استخوانی از بدو تولد به وجود می آید. این بیماری بسیار مرموز می باشد و تاکنون دلیل شناخته شده ای برای آن پیدا نشده است. زاویه انحنای ستون فقرات در این بیماری در صورت عدم درمان به مرور بیشتر خواهد شد. در حقیقت قوز مادرزادی زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات نوزاد به طور غیر طبیعی در رحم مادر رشد می کند. این بیماری در دوران نوزادی به عمل جراحی نیاز دارد.

قوز ساختاری

مبتلایان به این بیماری بر خلاف مبتلایان به قوز وضعیتی نمی توانند آگاهانه اقدام به صاف کردن ستون فقرات خود کنند. دلیل این موضوع نقص ساختاری است که در ستون فقرات به وجود آمده است. نقص های ساختاری مانند شکستگی ستون فقرات، بدشکلی های ستون فقرات و … از صاف کردن طبیعی ستون فقرات جلوگیری می کند. مبتلایان به این بیماری اغلب دچار کمر درد های شدید، پا درد های مداوم در کنار قوز کمر خود می باشند. قوز ساختاری در بین افراد مسن رایج می باشد. بیماری های دژنراتیو ستون فقرات مانند: آرتریت یا دژنراسیون دیسک اسکولیوز یا انحنای غیر معمول ستون فقرات از نوع قوز ساختاری می باشد.

عوارض و درمان قوز کمر

درمان قوز کمر

در حقیقت درمان قوز کمر به علت و شدت بیماری بستگی دارد. اگر افراد دچار قوز خفیف باشند ممکن است پزشک مربوطه درمان هایی مانند: دارو های ضد درد، فیزیوتراپی برای ایجاد قدرت در عضلات مرکزی و پشت کمر، پوشیدن کمربند های طبی، تمرینات ورزشی و … را در نظر بگیرد. پیلاتس یک نوع ورزش مناسب و توصیه شده است که به اصلاح ستون فقرات و همچنین تقویت عضلات شما می پردازد. در قوز های شدید مانند: قوز های مادرزادی که سلامت اندام های داخلی افراد به طور مثال مشکلات تنفسی و بی اختیاری دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد، جراحی گزینه مناسبی می باشد. عمل جراحی معمولا برای بیمارانی توصیه می شود که انحنای ستون فقراتشان بیش از 80 درجه می باشد.

چه زمانی برای درمان قوز کمر به پزشک مراجعه کنیم؟

افراد در هنگام مشاهده عوارضی مانند تنگی نفس، ضعف، گزگز پا ها، بی اختیاری دستگاه تناسلی و … هر چه سریع تر باید به پزشک مراجعه کنند. متخصصان ما به شما کمک می کنند تا شما بتوانید راه درمانی مناسب برای قوز کمر خود پیدا کنید. توصیه می شود که درمان این بیماری را جدی بگیرید زیرا عوارض این بیماری می تواند برای زندگی افراد تهدید بزرگی باشد. اگر با مراجعه به پزشک، درخواست خرید یک قوزبند طبی را به شما داد، میتوانید از سایت ما و از بهترین برندهای بازار، این کالا را تهیه بفرمایید.

انواع و علت قوز کمر

نتیجه گیری

قوز کمر یکی از بیماری های شایع در بین سنین مختلف می باشد. این بیماری در اثر عوامل مختلفی به وجود می آید. اگر قوز کمر شما از نوع وضعیتی باشد، متخصصان قادر به درمان این بیماری با روش های ساده می باشند. اگر قوز کمر شما از نوع مادرزادی و ساختاری باشد، متخصصان با عمل جراحی به درمان این بیماری کمک می پردازند. از عوارض شدید این بیماری می توان به مشکلات تنفسی، ضعف، خستگی، درد های شدید در قسمت کمر، گرد شدن شانه ها و … اشاره کرد. امیدوارم که این مقاله توانسته باشد شما را با عوارض قوز کمر، درمان این بیماری و انواع کیفوز آشنا کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با متخصصان ما ارتباط برقرار کنید. برای ویدئوهای آموزشی ما میتوانید به کانال آپارات تجهیزات پزشکی یاراکا مراجعه بفرمایید.

اشتراک گذاری