راهنما و آموزش نحوه استفاده از پالس اکسیمتر چیست
نحوه استفاده از پالس اکسیمتر

در این مطلب بسیار کاربردی در مجله پزشکی یاراکا به بررسی یکی از ابزارآلات مهم روزمره خواهیم پرداخت که پیشنهاد میشود درون هر منزل یکی از آنها وجود داشته باشد. منظور ما از این ابزار پزشکی بسیار کاربردی و مهم، پالس اکسیمتر یا به عبارتی اکسیژن سنج خون میباشد که مهمترین علائم حیاتی هرشخص را نمایش میدهد. وقتی انواع ویروس ها شیوع پیدا میکنند، این علائم حیاتی هر شخص هست که میزان سلامت افراد را به پزشکان اطلاع میدهد. یکی از این علائم حیاتی نیز میزان اکسیژن خون میباشد. حالا با استفاده از یک دستگاه بسیار ساده که مدلهای مختلفی برای استفاده بیمارستانی و خانگی دارد، میتوان اکسیژن خون را مورد بررسی روزمره قرارداد. در این مطلب میخواهیم با آموزش راهنما و نحوه استفاده از دستگاه پالس اکسیمتر یا اندازه گیری اکسیژن خون در خدمت شما باشیم. قبل از اینکه به این مورد اشاره کنیم، اجازه دهید تا بدانیم اصلا پالس اکسیمتر چیست؟ انواع دستگاه پالس اکسیمتر چیست؟ اکسیژن سنج خون چگونه کار میکند؟ میزان استاندارد اکسیژن خون چقدر است؟ و … . در ادامه با ما در فروشگاه تجهیزات پزشکی یاراکا همراه باشید.

دستگاه پالس اکسیمتر یا اکسیژن سنج خون چیست؟

همانطور که از نام این دستگاه پیداست، قادر است تا اکسیژن خون در بدن را اندازه گیری کند. اغلب دستگاه های پالس اکسیمتر در کنار اندازه گیری اکسیژن خون ، مقدار ضربان قلب در دقیقه را نیز نمایش میدهند. پیشنهاد ما و تمام همکاران این است که از این دستگاه چند بار در طول روز برای بررسی میزان اکسیژن خون استفاده نمایید. حالا که مختصری متوجه شدید که دستگاه پالس اکسیمتر یا اکسیژن سنج خون چیست؟ قبل از آنکه با راهنمای استفاده از دستگاه پالس اکسیمتر در خدمت شما باشیم، میخواهیم با انواع پالس اکسیمتر نیز آشنا شویم.

انواع دستگاه پالس اکسیمتر

نوع انگشتی پالس اکسیمتر یکی از محبوب ترین و رایج ترین انواع اکسیژن سنج خون در بازار میباشد. مدل انگشتی هم به صورت دستگاه های کوچک برای استفاده خانگی و هم به صورت مانیتورهای بزرگ در مراکز درمانی و بیمارستان ها وجود دارند. نوع مچی از دیگر انواع دستگاه پالس اکسیمتر است که در مراکز درمانی و بیمارستان ها وجود داشته و نوع دستی نیز یکی از دقیق ترین و سریع ترین مدلهای دستگاه اکسیژن سنج خون میباشد. اما همه ی آنها دقیق هستند و نمونه انگشتی را میتوان به راحتی در بازار پیدا کرد. اگر قصد خرید پالس اکسیمتر را دارید، نمونه های انگشتی میتوانند مدلهای مناسبی محسوب شوند.

پالس اکسیمتر چگونه کار میکند؟

پالس اکسیمتر انگشتی دارای دو صفحه منطبق میباشد که در قسمت انتهایی آن به یکدیگر متصل شده اند. در صفحه پایینی یک نور مادون قرمز قرار داده شده است که همین نور حرکت گلبولهای قرمز خون را تشخیص داده و براساس آنها، میزان اکسیژن خون محاسبه میشود. حالا شاید از خود بپرسید که عدد درصد روی دستگاه پالس اکسیمتر چیست و چگونه محاسبه میشود؟ انواع دستگاه پالس اکسیمتر برای اندازه گیری میزان اشباع اکسیژن با عنایت به رنگ تیره و روشن گلبولهای قرمز عمل میکنند. رنگ های روشن دارای اکسیژن خون هستند که با قیاس با نمونه های تیره، به شکل درصد برای ما نمایش داده خواهند شد.

آموزش استفاده از پالس اکسیمتر

نحوه استفاده از دستگاه اکسیژن سنج خون بسیار ساده میباشد. اما باید نکاتی را قبل از انجام این کار رعایت بفرمایید تا بتوانید یک استعلام دقیق از میزان اکسیژن خون خود داشته باشید.

  • ریلکس و آرام باشید.
  • استرس و اضطراب نداشته باشید. چرا که داشتن این مورد روی نتیجه تاثیر بالایی خواهد داشت.
  • دست را در راستای بدن به ویژه قلب بدون هیچ حرکتی قرار دهید.
  • نفس عمیق بکشید.
  • انگشت اشاره یا وسطی خود را بین دو صفحه پالس اکسیمتر قرار دهید. نوک انگشت شما کاملا روی همان نور مادون قرمز قرار داشته باشد.
  • بعد از گذشت چند ثانیه، دستگاه اکسیژن خون شما را اندازه گیری کرده و عددی را روی صفحه نشان میدهد. همانطور که در بالاتر نیز عنوان شد، برخی از انواع دستگاه پالس اکسیمتر، ضربان قلب را نیز نمایش میدهند.
  • در هنگام عملیات محاسبه دستگاه، به صورت طبیعی نفس بکشید. هر موقع عدد نمایش داده شده روی دستگاه ثابت ماند، میتوانید انگشت خود را برداشته و میزان اکسیژن خود را مشاهده بفرمایید.

میزان استاندارد اکسیژن خون

اکسیژن خون افراد سالم بین 95 تا 100 است. اگر از این میزان پایین تر بود پیشنهاد میشود اقدامات لازم را انجام داده و به یک پزشک عمومی یا متخصص برای بهبود شرایط مراجعه بفرمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به صورت مختصر و مفید دانستیم که دستگاه پالس اکسیمتر یا اکسیژن سنج خون چیست؟ در ادامه با انواع دستگاه پالس اکسیمتر آشنا شدیم تا بدانیم نحوه استفاده از آن چگونه است و حتی چگونه کار میکند؟ به زودی در یک ویدئوی آموزشی در کانال آپارات سایت فروشگاه تجهیزات پزشکی یاراکا، راهنما و آموزش استفاده از دستگاه پالس اکسیمتر را توضیح خواهیم داد. اگر سوال یا نکته ای برای شما به وجود آمده یا ابهامی وجود دارد، آن را در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.