کمردرد عصبی چیست
کمردرد عصبی چیست و راه های درمان آن

کمر درد عصبی چیست؟

یکی از سوالات پرتکرار علم پزشکی است که این روز ها توسط بسیاری از افراد پرسیده می شود. در مقاله 9 روش درمان خانگی کمردرد به طور کلی درباره این موضوع صحبت کرده ایم. اما درباره موضوع تخصصی کمردرد عصبی، اگر به دنبال یک جواب صحیح می گردید توصیه می کنم این مقاله را با دقت مطالعه کنید. درد نوروپاتیک یکی از انواع درد های رایج عصبی می باشد. در حقیقت کمر درد نوروپاتیک بیانگر درد ناشی از آسیب یا بیماری می باشد. کمر درد عصبی مستقیما از عصب های ستون فقرات و اندام های تحتانی بدن نشات می گیرید و بر عصب تهاجمی پاتولوژیک دیسک کمر اثر گذار می باشد. اگر بخواهیم پاسخ عامینه تری به سوال کمر درد عصبی چیست، دهیم باید بگوییم که کمر درد عصبی در اثر ناراحتی ها و استرس های ناگهانی به صورت انقباض ماهیچه های کمر رخ می دهد. این واکنش دردناک می تواند در هنگام خواب یا بیداری برای افراد اتفاق بیفتد. کمر درد عصبی تنها برای افرادی که ورزش نمی کنند اتفاق نمی افتد بلکه این واکنش ممکن است در بدن افراد ورزشکار نیز رخ دهد.

علت کمردرد عصبی چیست؟

برای بسیاری از افراد جالب است که بدانند علت کمر درد عصبی چیست و این بیماری چگونه به وجود می آید. در این مقاله قصد داریم تا با مروری بر آناتومی نخاع و اعصاب، علت به وجود آمدن بیماری کمر درد عصبی را پیدا کنیم. در بسیاری از آسیب دیدگی ها، پاسخ اعصاب به صورت ناکارآمد شدن آن ناحیه و همچنین حساسیت منجر به درد می باشد. عصب ها سیگنال های درد را حتی بعد از بهبودی افراد نیز ارسال می کنند. گاها آسیب ها می تواند در سیستم عصبی مرکزی رخ دهد.
کمر درد عصبی یا نوروپاتی (neuropathy) یک بیماری مزمن به شمار می رود به عبارت دیگر این درد از بین نمی رود و در طول زمان به بیماری تبدیل می شود. در سال های اخیر این بیماری بسیار گسترده شده است. به طور کلی تخمین زده شده است که 7 الی 10 درصد از افراد جامعه دچار نوروپاتیک (neuropathic) یا کمر درد عصبی می باشند. به طور کلی علت اصلی این بیماری را می توان نگرانی و درگیری ذهنی معرفی کرد.

چه زمانی یک کمر درد ساده به نوروپاتی تبدیل می شود؟

در حقیقت کمر درد عصبی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. نوروپاتی می تواند ناشی از هر نوع فشار به عصب باشد. درد نوروپاتی که از پشت کمر یا ستون فقرات نشات می گیرد را می توان به سه دسته مختلف تقسیم کرد. این سه دسته عبارتند از:

  • درد مزمنی که تا پایین ساق پا ادامه دارد و به رادیکولوپاتی کمری (Lumbar Radiculopathy یا سیاتیک (Sciatica) شهرت دارد.
  • درد مزمنی که در بازو های افراد شکل می گیرد و به رادیکولوپاتی گردنی (Cervical Radiculopathy) شهرت دارد.
  • دردی که پس از یک جراحی ناموفق به تدریج ادامه پیدا می کند. این درد را با سندروم جراحی شکست خورده (RPS) Regional Pain Syndrome می شناسند.

حال که با کمر درد عصبی تا حدودی آشنا شدید قطعا به اهمیت درمان این بیماری فکر می کنید. متخصصان ما در این مقاله تلاش می کنند تا نگاه جامعی به این بیماری شایع داشته باشند.

اهمیت درمان زود هنگام کمر درد عصبی

علائم کمردرد عصبی چیست

درمان زود هنگام کمر درد عصبی اهمیت بسیار زیادی دارد اما لازمه درمان زود هنگام کمر درد عصبی شناخت علائم این بیماری می باشد. اگر افراد به علائم کمر درد عصبی توجهی نکنند درمان این بیماری ممکن است بسیار دشوار شود. اگر افراد اقدامی برای درمان زود هنگام کمر درد عصبی نکنند، ممکن است که حساسیت های زیادی در سیستم عصب مرکزی به وجود بیاید. این حساسیت ها سبب به وجود آمدن درد های مزمن و مشکلات جسمی مانند: افسردگی، بی خوابی، اضطراب و نگرانی، کم انرژی بودن در هنگام کار و … می شود. برخی از افراد به صورت کاملا خودجوش به درمان این بیماری می پردازند اما باید بگوییم که این کار بسیار اشتباه می باشد. در حقیقت راه های درمان کمر درد عصبی باید زیر نظر یک متخصص با تجربه انجام شود. متخصصان ما با توجه به سال ها فعالیت در این زمینه می توانند به شما در درمان این بیماری کمک کنند.

علائم کمر درد عصبی

همانطور که میدانید توجه به علائم کمر درد عصبی سبب می شود تا شما بتوانید در مدت زمان کوتاه تری بیماری کمر درد عصبی را تشخیص دهید. درد کمر عصبی به قدری زیاد است که شما را نسبت به انجام کار های مختلف بی حوصله و خسته می کند. بنابراین خستگی بیش از حد را می توان از علائم اصلی این بیماری دانست. افسردگی و نگرانی نیز می تواند از دیگر علائم کمر درد عصبی باشد. نگرانی سبب می شود تا قدرت تصمیم گیری شما بسیار کاهش پیدا کند. خستگی زیاد این بیماری سبب خواب شما نخواهد شد بلکه در صورت داشتن بیماری کمر درد عصبی شما با بی خوابی شدید مواجه خواهید شد. درگیری های ذهنی که توسط عصب های مرکزی ایجاد می شود سبب افسردگی شما خواهد شد. توصیه می شود با مشاهده دو الی سه مورد از علائم کمر درد عصبی به متخصص مراجعه کنید و علائم مشاهده شده را کاملا جدی بگیرید.

کمر درد عصبی چیست و چگونه آن را باید درمان کرد؟

راه های درمان کمردرد عصبی چیست

شاید جمله پیشگیری بهتر از درمان است را زیاد شنیده باشید. اما این جمله اهمیت بسیار زیادی دارد. پیشگیری در رفتار ها و کنترل درگیری های ذهنی می تواند به شما کمک کند تا هرگز دچار بیماری کمر درد عصبی نشوید. ورزش و تغذیه سالم نیز می تواند علائم کمر درد عصبی را بسیار کاهش دهد و شما ذهنی با قدرت تمرکز بالا داشته باشید.

در پیشگیری و درمان بیماری کمر درد عصبی می توان به انجام ورزش هایی که نیاز به تمرکز بالا مانند یوگا دارند، ماساژ درمانی، ورزش های هوازی و … اشاره کرد. متخصصان ما با استفاده از برنامه ریزی های مناسب به شما کمک می کند تا بدنی سالم به همراه ذهنی آرام داشته باشید. تمرین های یوگا به شما کمک می کند تا بتوانید با افزایش تمرکز خود، درگیری های ذهنی خود را کاهش دهید و از طرفی فیزیک بدنی خود را نیز تقویت کنید.

یکی دیگر از روش های درمان انواع کمردرد در منزل استفاده از یک کمربند طبی با کیفیت و درجه یک میباشد که در سایت ما میتوانید ثبت سفارش بفرمایید.

توصیه

بهتر است برای درمان این درد ها به سراغ آزادسازی فشار های نقطه ای کمر (بادکش و …) نروید. بادکش و … شاید بتواند برای مدت زمان کوتاه درد شما را کاهش دهد اما این روش سبب درد در نواحی دیگر خواهد شد. بنابراین برای درمان کمر درد عصبی از روش های علمی استفاده کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را به پاسخ سوال کمر درد عصبی چیست؟ نزدیک کنیم و همچنین شما بتوانید با راهکار های مناسب از بیماری خطرناک پیشگیری کنید. تکرار انجام فعالیت هایی که سبب افزایش قدرت تمرکز شما می شوند، اهمیت بسیار زیادی دارد. به عبارت دیگر اگر شما این فعالیت ها را به صورت مکرر انجام ندهید، اثر این فعالیت ها بسیار کاهش پیدا می کند. برای رها شدن از درد های انقباض عضلانی نباید به افراد غیر متخصص مراجعه کنید. توصیه می شود برای درمان این درد ها به متخصصان و ورزشکاران حرفه ای مراجعه کنید. این افراد با دانش مناسب در درمان درد های نوروپاتی به شما کمک می کند تا برای همیشه درمان شوید. فیزیوتراپی در دراز مدت می تواند سبب بهبود ماهیچه های عصبی شما شود. امیدوارم که این مقاله توانسته باشد شما را با کمردرد های عصبی آشنا کند جهت کسب اطلاعات بیشتر با متخصصان ما ارتباط برقرار کنید. جهت مشاهده ویدئوهای آموزشی نیز میتوانید به کانال آپارات مجله پزشکی یاراکا مراجعه بفرمایید.

اشتراک گذاری